Augmented reality in ons dagelijks leven

Archief / Innovatie / Weet / 23/05/2017

 

Zowel Apple en Facebook gaan meer met augmented reality-technologieën doen. Maar hoe gaat dat er dan uit zien? En wat kunnen we er mee? Juist maakte de balans op en zette de ontwikkelingen van de afgelopen tijd en de coolste toepassingen nog eens op een rij.

 
De geruchten zijn niet meer te stoppen, ook Apple gaat iets doen met augmented reality. De speculaties begonnen begin dit jaar tijdens de Europa tour van Apple-baas Tim Cook. Tijdens eens van zijn speeches legde Cook uit dat hij augmented reality niet als een op zichzelf staan product ziet, maar als een kerntechnologie van bijvoorbeeld een telefoon. Een iPhone in dit geval. In het diepste geheim zou er zelfs al een Apple-team bezig zijn met de ontwikkeling van deze techniek voor de nieuwe iPhone 8.

De AR-technologie zou dan vooral toegepast kunnen worden in navigatie-apps en voor spraakassistent Siri. Siri krijgt in de iPhone 8 een cameramodus waardoor de spraakassistent informatie kan geven over de dingen die jij in beeld brengt. Laat je bijvoorbeeld de Sint-Pieterbasiliek in Rome zien, dan vertelt Siri wanneer de kerk is gebouwd. Ook kun je informatie krijgen over de restaurants in de buurt en over wat er nog meer te doen en te zien is. De tweede genoemde toepassing  zou je in de Kaarten-app een route kunnen volgen die op het beeld dat de camera laat zien wordt geprojecteerd.

Mark Zuckerberg kon natuurlijk niet achterblijven. In april kondigde de Facebook-baas aan dat het platform AR-toepassingen gaat toevoegen. De eerste troef is het Camera Effects Platform waarmee ontwikkelaars AR-effecten voor je camera kunnen maken tijdens het gebruik van Facebook. Deze toepassingen zijn er vooral voor de fun. Zo kun je in de toekomst je camera op een tafel richten en er zo een vliegtuigje op kan toveren. Ook kan de camera objecten herkennen en hierbij AR-effecten aan toe voegen, zoals een informatie over een fles wijn die je op tafel hebt staan.

Wat kennen we al?

Augmented reality is voor de meesten onder ons niet nieuw. Zeker na het grote succes van de spelletjesapp Pokémon GO en de populaire Dinoplaatjes van de AH waarmee je dinosauriërs tot leven kon brengen met een app, is de techniek bekend geworden bij het grote publiek. Juist schreef al eerder over augmented reality in het dagelijks leven. Zo bestaat er de HoloLens, die werkt op basis van mixed reality. Met deze bril zie je de eigen omgeving nog, maar daaraan zijn geprojecteerde hologrammen toegevoegd. Je kunt om deze objecten heenlopen, ze groter maken en uit elkaar halen. Ideaal voor de presentatie op het werk van een nieuw product in ontwikkeling of een bouwproject.

Wat we ook al kennen is de toepassing van AR in het onderwijs. De technologie kan toegevoegd worden aan schoolboeken waardoor leerlingen met een speciale app visuele componenten zien die aan de leerstof zijn gekoppeld. Zo kan er bij de Aardrijkskundeles letterlijk in beeld worden gebracht hoe de verschillende lagen van de aarde eruitzien. Vooral voor leerlingen in het creatieve onderwijs bieden AR-technologieën een uitkomst. Ze krijgen dan de mogelijkheid om hun eigen schetsen in 3D te laten zien.

Wat is nieuw?

Niet helemaal nieuw, maar misschien niet bij iedereen bekend: museum AR-apps. Het Cleveland Museum heeft de prijswinnende app ArtLens, een app die 2D-kunstwerken herkent en allerlei aanvullende informatie geeft over het werk. Die doe je door simpelweg de app op het schilderij te richten. Het Smithsonian National Museum of Natural History heeft ook een app, speciaal voor The Bone Hall waar bezoekers tal van skeletten vinden. Door de camera van je mobiele device op het skelet te richten, zie je in de app hoe het beest er in het echt heeft uitgezien.

Ook in de retail worden de mogelijkheden van AR-technologie volop onderzocht en gebruikt. Juist schreef laatst over de nieuwste hightech-ontwikkelingen op het gebied van shopping. Zo is er een nieuwe app van het Amerikaanse kledingmerk GAP: DressingRoom. In deze app kunnen klanten kleding passen via augmented reality. In de app kun je selecteren welke stijl je wilt passen. Daarna vul je in welke maat je hebt waarna er een digitale mannequin verschijnt gekleed in de outfit die jij hebt gekozen. Als de kledingstukken je bevallen, kun je ze meteen bestellen.

Bol.com kwam dit jaar ook met een eigen augmented reality-app. In samenwerking met Amikasa, bekend van de prijswinnende app waarmee je nog te bestellen meubelstukken alvast in je woonkamer kunt ‘neerzetten’, ontwikkelende Bol.com een soortgelijke app voor de eigen producten. Zo kun je zien hoe die prachtige stoel in je woonkamer staat voor je ‘m koopt. Ook kun je checken hoe meubels met elkaar matchen en of de kleur goed bij de muur past. Met de app Flexa Visualizer kun je direct kleuren op je muur uitkiezen en kies je het perfecte palet door kleuren uit de omgeving te scannen.

Een andere coole ontwikkeling op het gebied van AR is de fotoprinter van Lifeprint. Hiermee kun je video’s van Snapchat, Instagram, Facebook, clips van GoPro, Apple LivePhotos en GIFs printen op 2D. Met de app en de speciale software van Lifeprint breng je de foto’s weer tot leven. Het is de eerste printer ter wereld die video’s kan printen en ze vervolgens weer tot leven kan brengen via een app. Met deze technologie is veel leuker om je vakantiefoto’s te laten zien! Heb jij ook leuke (2D)-foto’s van strandvakanties? Doe dan mee aan onze Strandfotowedstrijd.

Wil je meer weten over augmented reality? Lees dan het artikel over de AR in de auto, VR en AR in het onderwijs of hightech winkelen. Ben je benieuwd hoe augmented reality nou eigenlijk in elkaar zit, klik dan hier.










0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

1 × 3 =

Tags: ,

Sanne Wolters
Sanne Wolters
Sanne Wolters is redacteur bij Elsevier Juist en schrijft stukjes voor de website én het blad.




Vorige artikel

Design als oplossing voor het klimaatprobleem

Volgende artikel

De meest bezochte locaties door Instagrammers





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

Design als oplossing voor het klimaatprobleem

Het klimaatprobleem aanpakken door slimmeriken uit de creatieve industrie met vernieuwende concepten te laten komen. Dat is het idee...

23/05/2017