De kledingwinkel van de toekomst

Archief / Innovatie / Weet / 19/04/2017

 

De manier waarop we winkelen is flink aan het veranderen. Door de toenemende concurrentie van webshops weten offline winkels dat het roer om moet. Hightech pashokjes en touchscreen spiegels dienen zich aan. Maar ook online komen er steeds meer slimme toepassingen. 

Winkels experimenteren sinds een aantal jaar met de nieuwste technologieën zoals touchscreen spiegels en hightech pashokjes. Zo ook een winkel van het Amerikaanse kledingmerk Rebecca Minkoff. De pashokjes hier zijn uitgerust met sensoren die de bewegingen van de klanten registreren, een touchscreen en een trackingsysteem dat bijhoudt welke kleding in het pashokje hangt en welke de klant nog wil passen. In de slimme touchscreen spiegel kan de klant de gekozen kleding stukken bekijken voor het passen en de verlichting in het pashokje aanpassen. Kleding die niet in de juiste maat of kleur beschikbaar is, kan de klant alsnog online kopen.


Het is voor kledingwinkels noodzakelijk om dit soort dingen aan de shopbeleving toe te voegen aangezien ze de afgelopen jaren veel concurrentie hebben gekregen van webwinkels. In 2015 hadden we in Nederland nog zo’n 24 duizend onlinewinkels, begin 2016 waren dat er al ruim 32.000. Nog een nadeel: in online winkels is het aanbod vaak veel groter dan in de offline winkels. Hightech spiegels zouden fysieke winkels op dit punt moeten ondersteunen want hiermee kunnen klanten door het gehele aanbod kunnen scrollen. Ook wordt er een toekomst gezien in hologrammen, waarmee met een speciale hightech handschoen kleding die niet in de winkel hangt tastbaar wordt gemaakt.

Online 
De hightech technologieën die de offline winkels moeten helpen, worden ook online aangeboden. Dit is vooral beperkt gebleven tot het passen van kleine producten zoals zonnebrillen. De kansen liggen voor het oprapen voor de online retail. Denk dan aan augmented reality-apps waarmee klanten kunnen zien of het kledingstuk hen staat. Of de HoloLens van Microsoft waarmee je een hologram van jezelf ziet met de gekozen outfit uit de webshop. In de toekomst moet dit allemaal veel gangbaarder worden. Dit zorgt voor meer gemak bij de klant, je kunt immers veel beter beslissen of een kledingstuk bij jou staat als je het (virtueel) kan passen. Daarnaast is het ook beter voor het milieu. Pakketjes van online kledingwinkels worden minder snel teruggestuurd als de klant het van te voren kan zien.

Apps
Tijdens de Consumer Electronics Show (CES) van dit jaar presenteerde het Amerikaanse kledingmerk Gap een nieuwe app: de DressingRoom. In deze app kunnen klanten kleding passen via augmented reality. In de app kun je selecteren welke stijl je wilt passen. Daarna vul je in welke lichaamsmaten je hebt waarna er een digitale mannequin verschijnt met de outfit aan die jij hebt gekozen. Als de kledingstukken je bevallen, kun je ze meteen aanschaffen via de DressingRoom-app.

Afbeelding van de app Pictofit

In de app Pictofit kun je virtueel kledingstukken bij elkaar zoeken van tal van webshops. Eerst selecteer je al je favoriete kledingmerken, daarna kies je het model op wie je kleding graag wilt zien en kun je de gekozen kledingstukken uit de webshops met elkaar combineren op de ‘paspop’. De gematchte outfits kun je vervolgens delen met andere Pictofit-gebruikers. Van hen kun je ook advies en feedback ontvangen in de zoektocht naar jouw perfecte stijl. Vervolgens deel je je stijl gemakkelijk op Pinterest en andere sociale media. Voordeel voor de webshops: via Pictofit wordt je direct doorgestuurd naar desbetreffende online winkel.

Online kledingadvies

Online stijladvies wordt ook veel gegeven door webshops. Bijvoorbeeld door Zalon van onlinewinkel Zalando. Op de website kun je via tal van wensen (van je favoriete kledingmerken en stijlen tot de prints en pasvormen die je graag draagt) aangeven wat voor kleding bij jou zou passen. Ook kun je je persoonlijke stylist, ook persoonlijk trouwens, vertellen wat je niet graag draagt. Vervolgens gaat de stylist geheel gratis met de informatie aan de slag en krijg je een ‘outfit preview’ toegestuurd via de mail. Zodra alles naar jouw wens is, krijg je de outfitbox toegestuurd en kun je alles op je gemak passen en wat je niet mooi vindt, stuur je terug.










0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

2 × een =

Tags: ,

Sanne Wolters
Sanne Wolters
Sanne Wolters is redacteur bij Elsevier Juist en schrijft stukjes voor de website én het blad.




Vorige artikel

Nieuwe beelden van de wereld bij nacht

Volgende artikel

Groen reizen, zo doe je dat





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

Nieuwe beelden van de wereld bij nacht

Hoe ziet de wereld er 's nachts eigenlijk uit? Daar doet de NASA al jaren onderzoek naar en onlangs verscheen er weer een nieuwe...

18/04/2017