In gesprek met HAN Hydromotive

Archief / In gesprek met / Verdien / 22/05/2017

Door: Juist
 

Het projectteam HAN Hydromotive onderzoekt de mogelijkheid van het rijden op waterstof door een eigen waterstofvoertuig te bouwen. Deze week doet het team mee aan de Shell eco-marathon. Teamleider Erik Speets (22) vertelt over het bouwproces. 

Tekst: Esther Koeckhoven

Wie: Erik Speets (22), teammanager van HAN Hydromotive
Met: 16 medestudenten van opleiding Automotive van de HAN in Arnhem
Van: HAN Hydromotive
Wat: ontwikkelt een waterstofvoertuig
Sinds: 2009

Wat is HAN Hydromotive?

‘Dit is een projectteam bestaande uit 17 studenten van de opleiding Automotive aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Samen ontwikkelen wij een voertuig dat op waterstof rijdt. Een brandstofcel zet waterstof om in elektrische energie waar de wagen op rijdt. Het HAN Hydromotiveteam is in 2009 ontstaan uit een schoolproject. Studenten waren zo enthousiast dat ze een team hebben opgezet om aan de Eco-marathon van Shell mee te doen. En dit jaar wordt de competitie in Londen gehouden en doen we mee met de ABN AMRO Accelerator 2.´

Hoe is het voertuig gemaakt?

‘Ieder jaar is er een nieuwe projectgroep die een waterstofvoertuig ontwikkelt voor de Shell-wedstrijd. Wij hebben dit jaar het aluminiumframe waarin de bestuurdersstoel zit, overgenomen van het voertuig van vorig jaar. De rest van de wagen – zoals de body en onderstel – hebben wij zelf ontwikkeld. De body, ook wel de schil van het voertuig genoemd, bestaat uit piepschuim en carbon. Twee heel lichte materialen waardoor de wagen aan gewicht wint, wat weer positief is voor een laag energieverbruik.’

Wat is jullie taak?

‘Het project van Hydromotive is dus onderdeel van onze opleiding, we krijgen hiervoor dan ook studiepunten. Elk jaar moet het voertuig verder worden ontwikkeld en de nieuwe technieken moeten, voor zover ons budget dat toelaat, toegepast om de wagen zo duurzaam mogelijk te maken. Het team is voor alles zelf verantwoordelijk, zoals het binnenhalen van sponsoren om genoeg geld te hebben voor de ontwikkeling . Ook voor de bevoorrading van materialen bij leveranciers en het berekenen van de juiste verhoudingen voor zo min mogelijk energieverbruik. Als teamleider ben ik (mede)verantwoordelijk voor de commerciële kant. Ik onderhoud de relaties met sponsoren, zorg voor zichtbaarheid van het project en werf nieuwe studenten voor het team van volgend jaar.’

Foto: Roy Lekkerkerker

Waren er obstakels?

‘De bouw van de body nam veel meer tijd in beslag dan verwacht. Qua planning was dit even lastig om op te lossen. Sommigen uit het team hebben in de kerstvakantie twee weken doorgewerkt om de body af te krijgen. Onze concurrent, de Technische Universiteit Twente, besteden het maken van de body uit. Wij hebben hier geen budget voor, dus maken wij het zelf. Dit bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Maar de constructeurs – de bouwmeesters – die hieraan hebben gewerkt, leren meer dan dat je de bouw uitbesteedt. Gelukkig was het op tijd af en is het eindresultaat mooi geworden.’

Wat zijn de succesfactoren?

‘Iedereen heeft zijn eigen achtergrond, daarom leren we van elkaar. De een bewerkt het metaal met een zaag en de ander gebruikt een slijptol, maar de een kan ook de ander ervan overtuigen om voortaan de slijptol te gebruiken. We bundelen dus onze kwaliteiten. Daarnaast is er veel vrijheid in het team, je kunt tot op zekere hoogte zelf bepalen welke taken je vervult. Omdat we veel met elkaar werken – alle vrije uurtjes stoppen wij in het project – word je een hecht team. Deze teamspirit kan goed van pas komen tijdens de wedstrijd in Londen.’

The Accelerator, HAN Hydromotive, 2016 (Foto: Mark Pain, Shell)

Wat is jullie doel voor de wedstrijd?

‘Het record van vorig jaar verbreken. Toen reed het voertuig 570 kilometer op 1 liter benzine. Alleen gaat het niet om benzine, maar wordt een liter benzine omgerekend in de hoeveelheid energie in waterstof. Hiermee werden we vorige jaar zesde. Dit jaar gaan we voor meer dan 600 kilometer, en een plek in de top vijf. De kans is reëel dat dit lukt, er zijn namelijk veel veranderingen aan het voertuig aangebracht die volgens onze berekeningen een positieve invloed hebben op het verbruik.’

Wat zijn jullie toekomstplannen?

‘Het doel van het HAN Hydromotive team is om over vijf jaar net zo goed te zijn als de Technische Universiteit. Zij zijn verder in de ontwikkeling en hebben meer geld te besteden, het is voor ons dan ook een uitdaging om met de middelen die wij hebben net zo goed te presteren.

En hoe zie je de toekomst van rijden op waterstof?

‘Ik denk dat de waterstofauto over ongeveer tien jaar op de markt is voor de gewone man. De vraag is nu vaak of het elektrisch rijden gaat worden of toch waterstof. Onze voorspelling is dat het een combinatie wordt; een elektrische auto die waterstof kan tanken. Voor de korte stukken is elektrisch rijden ideaal, maar waterstof is een goede aanvulling omdat dit kan worden bijgetankt. Dan hoef je niet eerst een uur te wachten op het opladen van de accu voordat je verder kunt rijden. Ja, in 2027 moeten we hiermee toch wel een heel eind zijn. Maar eerst de wedstrijd in Londen.’

 

Bron openingsfoto: Guy Levy, Shell










1 Reactie

op 25/05/2017

Het lijkt me voor te stellen dat er grote/ geïnteresseerde bedrijven zijn die jullie of je concurrenten op ideeen brengen of misschien wel meer.
Ook kan ik me voorstellen dat de wedstrijd op,korte termijn , wordt omgebouwd waarbij idere deelnemer een zelfde voertuig ( liefst 4 persoons) ter beschikking wordt gesteld, want een ” markt” zal toch niet door een piepschuimtrucje maar voor 90% door de efficiency omzetting waterstof-elektriciteit- motor ontstaan



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

een × 2 =

Tags: ,



Vorige artikel

De vijf leukste weekendtips

Volgende artikel

Design als oplossing voor het klimaatprobleem





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

De vijf leukste weekendtips

Ook voor dit weekend verzamelde Juist weer de leukste uitjes voor het weekend. Zo kun je naar het SPRING-festival in Utrecht...

18/05/2017