In gesprek met Barqo

Archief / Deze Maand / In gesprek met / Verdien / 12/06/2017

 

Varen voor iedereen toegankelijk maken, dat doet Barqo. Een van de medeoprichters Floris van Hoogenhuyze vertelt hoe ze van een idee in een paar jaar een succesvol online platform met ruim achtduizend boten hebben gemaakt.

Wie: Floris van Hoogenhuyze (29)
Van: Barqo 
Wat: Een online platform voor deelboten
Sinds: 2014

Wat doen jullie?

‘We maken varen toegankelijk voor iedereen door booteigenaren te verbinden met mensen die ook graag een keer willen varen. Voor die laatste groep is varen vaak te duur want het hebben van een boot is ontzettend kostbaar.’

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

‘We vonden dat er een platform moest komen om dit probleem op te lossen. In 2014 zijn we begonnen met het idee uit te werken. We hebben onszelf een weekend lang opgesloten en zijn gestart met het opzetten van een simpele inschrijfpagina waarop het bericht stond dat er een platform zou komen. Er bleek veel animo te zijn en toen hebben we de stoute schoenen maar aangetrokken en mediapartijen benaderd. Toen werd het opgepikt en begon het balletje te rollen.’

En toen?

‘Eind augustus 2014 is de eerste versie live gegaan. Het was toen nog heel basic, je kon er boten op uploaden en boeken. We hebben de acties van de eerste bezoekers getrackt en gekeken of het veel teweeg bracht. Die eerste resultaten waren erg positief. We besloten een eerste rondje geld te gaan ophalen en dat kregen we uiteindelijk via een converteerbare lening. Hiermee konden we in 2015 verder. Daarna hebben we onze eerste serieuze zomer gehad. En een eerste serieuze investering van een paar ton. Dat hebben we geïnvesteerd in het team en het product.’

 

Hoe staat het er nu voor?

‘In 2016 hebben we voor het eerst omzet gedraaid. En nu, in de eerste helft van 2017, hebben we al de hele omzet van het vorige jaar gehaald. Er staan inmiddels 8400 boten op ons platform, waarvan 1.200-1.300 in Nederland. Je kunt ook via ons in het buitenland varen, vooral in Zuid-Europa. We hebben 7.500-8.000 actieve gebruikers bezoekers, en daar komen nu dagelijks 50 tot 100 bij.’

Wat zijn jullie succesfactoren?

‘We werken met grote bedrijven samen zoals Centraal Beheer. We hebben een deal gesloten en kunnen nu een uniek verzekeringsproduct aanbieden aan onze klanten. Een verzekering is ontzettend belangrijk bij Barqo, het verlaagt de drempel voor zowel huurders als verhuurders. Maar ook ons team onderscheidend. We zetten met het team heel erg in op klanten de beste ervaring geven en bieden persoonlijk contact. Ook zijn we erg proactief, als er een probleem is met een aanvraag gaan wij er meteen achteraan. Daarnaast hebben we het voordeel dat we een eigen platform hebben, met eigen software. Hierdoor kunnen we snel opschalen.’

Wat is er zo leuk aan ondernemen?

‘Er is een constante rush. Dat zeggen veel ondernemers, maar je zit écht in een rollercoaster. Er zijn hoge pieken en diepe dalen, het is nooit hetzelfde. Het mooie is dat je constant oplossingsgericht bezig bent. En je creëert iets wat mensen willen en waardoor ze kunnen genieten, dat is het mooiste wat er is.’

Welke leermomenten waren er?

‘We dachten aan development outsourcing te kunnen doen door externe ontwikkelaars uit India erbij te betrekken, zodat we sneller konden groeien. Maar daar waren we uiteindelijk niet tevreden over. En we kwamen er ook achter dat je een deal met Centraal Beheer niet zo maar sluit. Daar zat wel een bepaalde naïviteit in. Daarnaast hebben we ons heel erg verkeken op de kracht van een marketingcampagne, je krijgt er niet zo maar meer boekingen mee. Je moet vooral uitgaan van de kwaliteit van je product en de klanttevredenheid.’

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

‘We kijken maar een jaar vooruit zodat we realistische prognoses kunnen doen. Dit jaar willen we nog zeven, acht keer groter worden. Het plan is om nog naar meer landen in het buitenland te gaan, maar dat moeten we niet te snel willen. Expansiedrift heeft al veel start-ups de kop gekost. We moeten ons eerst bewijzen in Nederland en daarna kijken we wel wat de volgende stappen zijn.’










0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

16 + veertien =

Tags: ,

Sanne Wolters
Sanne Wolters
Sanne Wolters is redacteur bij Elsevier Juist en schrijft stukjes voor de website én het blad.




Vorige artikel

Inzendingen Lentefotowedstrijd Juist

Volgende artikel

De beste reisfoto's van het afgelopen jaar





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

Inzendingen Lentefotowedstrijd Juist



09/06/2017