In gesprek met Brenger

Archief / Deze Maand / In gesprek met / Verdien / 10/07/2017

 

In Nederland rijden één miljoen bestelbusjes rond die niet volledig worden benut. Onnodig, vinden Derk van der Have en Wisse Koedam van Brenger. Via hun platform geef jij een pakket mee aan iemand die toch al die kant op gaat. Beter voor het milieu én de portemonnee. Juist sprak met Van der Have over de werkwijze, het idee en het starten van een eigen onderneming. 

Wisse Koedam (l), Derk van der Have (m)

Wie: Derk van der Have (26) en Wisse Koedam (25)

Van: Brenger (www.brenger.co)

Wat: Een platform voor het versturen van spullen via iemand die toch al die kant op gaat

Sinds: oktober 2016

Wat is Brenger?

‘Brenger is een platform voor het versturen van spullen. Je kunt je spullen versturen via iemand die toch die kant op gaat of iets meenemen op je route. Particulieren melden zich bij ons aan als zij spullen mee kunnen nemen omdat ze toch al die kant op gaan. Particulieren, ZZP’ers en professionele koeriers melden zich aan bij het platform en zij worden op de hoogte gehouden van opdrachten op een bepaalde route. Zo kunnen zij die met een leeg busje terugrijden de bus volledig benutten en onderweg wat bijverdienen. De meeste opdrachten op Brenger zijn grote meubels die bijvoorbeeld van Marktplaats komen, online veilingen of van kleine ondernemers zoals meubelhandelaren. Maar er zitten ook spullen bij die tussen familieleden worden vervoerd.’

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

‘De schoonmoeder van Wisse (Koedam, zakenpartner en ex-studiegenoot) was haar telefoon een keer vergeten en vroeg aan Wisse of hij de telefoon wilde meenemen. Wisse kon zelf niet en bedacht dat hier een app voor zou moeten zijn. Zo is het idee ontstaan. Maar we kwamen erachter dat telefoons niet het meest interessant zijn en dat het met grote spullen beter zou werken. Ook omdat de alternatieven hiervoor duur en tijdrovend zijn.

Waarom is het belangrijk dat Brenger bestaat?

‘In Nederland rijden één miljoen bestelbusjes rond en die worden niet volledig benut. Met Brenger willen we een duurzame impact maken. Als je bijvoorbeeld met een normale auto op en nee rijdt van Amsterdam naar Rotterdam, stoot je 25 kilo CO2 uit, dat is drie uur lang warm douchen. Maar als iedereen in Nederland Brenger zou gebruiken, kunnen we de CO2 uitstoot tot wel drie procent verlagen. Deze duurzame impact is een van onze doelen, dit willen we realiseren door het transport van spullen efficiënter en goedkoper te maken. Brenger is een stuk goedkoper dan de alternatieven zoals het huren van een bestelbusje, wat ook nog je zaterdagmiddag kost.’

Hoe gaat het inmiddels?

‘Sinds oktober vorig jaar zijn we online. Toen hebben we het product eerst een aantal maanden getest en op basis van feedback dingen verbeterd. Eind februari hadden we al een kleine groei en verwerkten we twee tot drie opdrachten per dag. Nu zijn dat er 100-150 per week. In mei hebben we een nieuwe investeringsronde van 350.000 euro opgehaald. Daar kunnen we voorlopig mee vooruit. Deze investering gaan we gebruiken om veel processen te automatiseren, die we nu nog handmatig doen.’

Wat heb je geleerd van het ondernemen?

‘We hebben geleerd dat je niet moet proberen om meteen een perfect product af te willen leveren. Je hoeft niet meteen de markt te veroveren. Dat kost namelijk veel geld en je weet dan nog niet eens of mensen het willen. Daarom hebben we eerst tests gedaan. De feedback van gebruikers bleek heel waardevol. Het is altijd beter om klein te beginnen en dat dan te testen.’

Wat is het leukst aan ondernemer zijn?

‘Dat je vandaag iets kan bedenken dat er morgen al kan zijn. Je bent erg actiegericht bezig en kunt meteen aan de slag. Daarnaast draag je wel helemaal zelf de verantwoordelijkheid voor je product. Het is ook heel intensief. Je staat altijd aan. Als iets niet goed gaat, baal je daar echt heel erg van. Gelukkig is dat andersom ook zo, als het wel goed gaat.’

Wat zijn jullie toekomstplannen?

‘In de toekomst willen we natuurlijk nog groter worden en het Brenger-netwerk uitbreiden. Maar we willen ook onze website verbeteren zodat we een beter systeem krijgen voor gebruiker. Met als doel de nummer één worden voor het transport van grote spullen.’










0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

zeventien − zeven =

Tags: , ,

Sanne Wolters
Sanne Wolters
Sanne Wolters is redacteur bij Elsevier Juist en schrijft stukjes voor de website én het blad.




Vorige artikel

De vijf leukste uitjes voor het weekend

Volgende artikel

Grote winnaars van de Nikon Photo Contest





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

De vijf leukste uitjes voor het weekend

Iedere vrijdag verzamelt Juist de vijf leukste weekendtips. Ook dit weekend is er genoeg leuks te doen, zo kun je naar...

06/07/2017