In gesprek met Gigstarter

Archief / In gesprek met / Verdien / 04/05/2017

 

Het boeken van een artiest hoeft anno 2017 niet meer moeilijk te zijn. Dat bewijst het online platform Gigstarter. Hier vind je al voor 300 euro een leuk bandje. Het voordeel voor de muzikant? Meer optredens.

(Links) Paul de Kuyper (midden) Tom van der Velpen, (rechts) Mark Teisman.

 

Wie: Paul de Kuyper (31)
Van: Gigstarter
Wat: een platform voor het boeken van artiesten die een podium zoeken
Sinds: 2012

Wat is Gigstarter?

‘Gigstarter is een platform voor artiesten die meer willen optreden en die een managementsysteem nodig hebben voor hun boekingen. We hebben zelf in een band gezeten en kennen de kant van de artiest, je wilt als muzikant niet je eigen manager moeten spelen. We zagen ook dat veel mensen niet weten dat je ook voor 300 euro een artiest kunt boeken. En er zijn veel mensen die geen leuke bandjes kunnen vinden of bandjes die goed bij elkaar passen voor bijvoorbeeld een feest of festival. Voor hen is Gigstarter er ook.’

Hoe heb je het platform opgezet?

‘Ik ben Gigstarter in 2012 met een vriend begonnen. In het begin gingen we naar muzieksessies om onze kaartjes uit te delen aan muzikanten. Toen waren we nog heel voorzichtig, je moet je dan nog bewijzen. Nu kent iedereen ons inmiddels. Artiesten sluiten zich nu heel makkelijk aan bij Gigstarter. Maar agenten en boekingskantoren zien ons nog als concurrent. Dat is gek want wij rekenen geen commissie over de boekingen, ze kunnen Gigstarter zelfs als middel gebruiken. Voor ons is het belangrijk om ook deze partijen erbij te betrekken, dat is namelijk ook een deel van de markt.’

Wat is het idee achter Gigstarter?

‘Onze slogan is: ‘minder gedoe, meer muziek’. Het boeken van een artiest kan zo makkelijk met de technologie van nu, het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Door ons platform worden meer optredens geboekt, met als resultaat dat er meer muziek is. Zo creëer je een markt en meer werk voor muzikanten. Die kunnen er dan van gaan leven, of kunnen er beter van gaan leven. ’

Wat is jullie taak precies?

‘Onze taak is het checken van de content van de artiesten. Wij kijken of die goed is, of er een live opname bij zit en drie demo’s. Verder is alles op Gigstarter user-generated. Bezoekers die boekingen doen, geven de artiesten een beoordeling en als die goed is komt een artiest bovenaan de lijst te staan. De prijs bepaalt een artiest zelf, maar die is natuurlijk wel afhankelijk van de bekendheid en het niveau. Als de prijs absurd is, laten wij dat weten aan de artiest.’

Wat zijn de succesfactoren van Gigstarter?

‘Wij zijn veel groter dan andere soortgelijke platformen voor het boeken van artiesten én we zijn het eerste Europese. In januari zijn we in België online gegaan, eind 2016 waren we dat al in Spanje. We willen echt een compleet aanbod bieden. Daarnaast onderscheiden we ons omdat we dus geen commissie vragen. En we zijn transparant. De transparantie zit ‘m in het directe contact dat je hebt met de artiest, het gaat niet via ons. Ook zit er transparantie in de prijs.’

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

‘We werken met een freemium-model. Artiesten die in zichzelf willen investeren kunnen een premium lidmaatschap aanschaffen voor 9,99 per maand. Hierdoor heb je meer tools en kun je een beter profiel creëren zodat je een betere ranking krijgt en hoger in het overzicht komt. We merken dat muzikanten op deze manier wel ongeveer drie keer zo veel aanvragen krijgen.’

Hoe gaat het nu?

‘We maken sinds het begin een mooie groei door, elke maand groeien we met zo’n 20 procent. Er zit een goede lijn in. We vonden het logisch om dit succes door te trekken naar andere landen. We hebben al ontzettend veel leuke aanvragen en boekingen gehad, zowel voor festivals, privé- en bedrijfsfeesten en van kroegjes en leuke podia. Gebruikers zijn erg enthousiast. Zo ook Harry Slinger, bekend van de band Drukwerk. Hij doet zijn boekingen zelf via ons platform. Harry is een oude rot in het vak en heeft alles al meegemaakt. Ook hij is er heel tevreden over, dat is echt een bevestiging voor ons.’

Wat zijn de toekomstplannen?

‘We moeten nu nog meer gaan groeien: meer gebruikers, meer premiumaccounts, meer boekingen. Er bestaan veel meer artiesten die zich bij ons aan kunnen melden. En er zijn nog veel meer nieuwe landen waar we actief kunnen worden. Dat wordt echt ons unique selling point. Het idee is om dit jaar en volgend jaar in meer Europese landen actief te worden om zo een echt Europees platform te worden.’










0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

4 + 17 =

Tags: ,

Sanne Wolters
Sanne Wolters
Sanne Wolters is redacteur bij Elsevier Juist en schrijft stukjes voor de website én het blad.




Vorige artikel

Wereldburger Bogotá

Volgende artikel

Weekendtips 6 en 7 mei





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

Wereldburger Bogotá

Voor de liefde vertrok Sabine Boogaard twee jaar geleden uit Kudelstaart naar miljoenenstad Bogotá. Ze is elke dag blij....

04/05/2017