In gesprek met Knops

Archief / Deze Maand / In gesprek met / Verdien / 31/05/2017

 

Een uitvinding waarvan je denkt: waarom heeft niemand dit eerder bedacht? De analoge oordoppen van Knops werken als een volumeknop voor je oren. Aan te passen aan elk irritant omgevingsgeluid. Productontwikkelaar van Knops Richard de Jong legt uit hoe het werkt. 

 

Wie: Richard (26) en Arjen de Jong (35), Koen Brouwer (28) en Quinten Huigen (28)
Van: Knops
Wat: oordoppen die als een analoge volumeknop voor je oren werken met vier verschillende standen
Sinds: januari 2017

Wat doen jullie?

‘Wij hebben letterlijk een volumeknop voor je oren gemaakt. Je kunt met de Knops-oordoppen geluid in meerdere stapjes zachter zetten en uiteindelijk zelfs isoleren. Het idee is begonnen vanuit gehoorbescherming voor muziek op festivals. Maar oordoppen kunnen ook gebruikt worden voor geluidsoverlast. Dat kan irritant geluid zijn op het werk of bijvoorbeeld in de stadsomgeving. Hier worden we non-stop blootgesteld aan geluid en gestoord door geluid, dat is een grote stressfactor.’

Hoe werkt de oordoppen precies?

‘Onze oordoppen hebben vier standen. Stand één is de open stand. De volgende stand zorgt voor een reductie van 10 decibel. Dit is handig voor in de trein, achter de computer, zodat je iets meer focus hebt en nog steeds alles binnenkrijgt, zoals vragen van collega’s. Stand drie zorgt voor -20 decibel, dit hebben de meeste oordoppen en dit biedt goede bescherming. De laatste stand heeft een isolatiestand van -30, dit is het limiet in hoeveel geluid je kan reduceren. Je draait de Knops-oordoppen letterlijk als een volumeknop zodat je ze niet uit je oren hoeft te halen als je iets meer wilt horen. De filters werken analoog en we hebben ze zo getuned dat het geluid niet vervormd raakt. Over alle frequenties is de demping nagenoeg hetzelfde.’

Hoe zijn jullie begonnen?

‘We zijn begonnen met een Kickstarter-campagne, om de productiemallen te kunnen financieren. We hebben daarmee 258.707 euro opgehaald. 862 procent van het bedrag dat we nodig hadden om de mallen te kunnen produceren. Een groot succes dus. Nu zijn we verder gegaan op crowdfunding-website Indiegogo, en kunnen er meer bestellingen worden gedaan op pre-orderbasis.’

Met wie werk je samen?

‘Met Arjen, Koen en Quinten. Arjen en ik zijn broers en ik ben de designer en productontwikkelaar van de twee. Mijn broer is hardcore engineer en is zelfs gepromoveerd in akoestiek. Koen is meer de verkopen, Quinten de businessstrateeg. Maar we zijn allemaal best wel creatief. En we zitten heel erg op één lijn. Daarnaast vullen we elkaar goed aan. Die tip wil ik toekomstige ondernemers graag meegeven: een goede partner is iemand die in andere dingen goed is dan jij. Zorg ervoor dat er verschillende disciplines binnen je team zijn vertegenwoordigd. Koen is bijvoorbeeld erg goed in contacten leggen. Zo kwam hij aan een filmmaker voor onze video die ook video’s voor Armin van Buuren heeft gemaakt. Erg leuk om te zien dat het zo kan lopen.’

Hoe vind je om binnen een start-up te werken?

‘Hartstikke leuk! Er zijn heel veel dingen waarmee je van voor af aan moet beginnen, bij andere bedrijven loopt dit automatisch. En je kunt zelf nieuwe producten verzinnen. Maar een eigen onderneming brengt natuurlijk ook meer risico met zich mee, bijvoorbeeld met de verschillende patenten. Ook steek je er veel tijd en geld in voordat je überhaupt iets terug krijgt. Maar het is het risico waard, als je het nooit geprobeerd hebt krijg je later spijt.’

Hoe ver zijn jullie inmiddels?

‘We zitten nu in de laatste fase, onze prototypes werken. Deze zijn gemaakt met een 3D-printer, daarmee kun je in elke vorm printen. Maar voor massaproductie ben je gelimiteerd in de keuze voor de vorm. Daarom moeten we alles nu nog een klein beetje aanpassen zodat het zo efficiënt mogelijk geproduceerd kan worden. Dit laten we in Nederland doen, daar hebben we bewust voor gekozen. Het is fijner om lokaal te werken, dat werkt uiteindelijk toch efficiënter.’

Wat zijn jullie toekomstplannen?

‘We willen door blijven ontwikkelen en ook andere producten gaan maken. Er staat veel op onze to-do-list, we willen in de toekomst meer van dit soort oplossinkjes gaan bedenken en nieuwe start-ups beginnen. Inmiddels hebben met Knops 3.000 oordoppen verkocht via Kickstarter en via de pre-orders op Indiegogo worden er in november 10.000 setjes bezorgd. Het zou een mooi streven zijn om volgend jaar 100.000 setjes te hebben verkocht. Maar je weet natuurlijk nooit hoe het gaat lopen.’










2 Reacties

op 12/06/2017

Hoe en waar kan ik deze bijzondere doppen bestellen?

op 18/07/2017

Hi Jan,

Zie je reactie nu pas. In geval je het nog niet hebt kunnen vinden, Knops is hier te bestellen:
https://www.indiegogo.com/projects/knops-the-volume-button-for-your-ears-music-design/x/16546078

Mocht je nog vragen hebben kan je mailen naar info@knops.co.

Groet, Raoul (Project Manager/Online Marketer @Knops)



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

achttien + 13 =



Sanne Wolters
Sanne Wolters
Sanne Wolters is redacteur bij Elsevier Juist en schrijft stukjes voor de website én het blad.




Vorige artikel

De nieuwe Juist is uit!

Volgende artikel

enjoyyourhealth




Volgende artikel

De nieuwe Juist is uit!

De nieuwe Juist is uit en ligt vanaf vrijdag 2 juni in de winkels! Weer een blad vol interessante achtergronden, weetjes...

31/05/2017