In gesprek met Matt Sleeps

Archief / Deze Maand / In gesprek met / Verdien / 03/04/2017

 

Het kopen van een matras kan veel irritatie opleveren door de vele keuzes en gelikte verkopers in showrooms. Eenmaal thuis kan het aangeschafte matras ook nog eens tegenvallen. Joep Verbunt van Matt Sleeps vond de oplossing in online verkoop en wist de matrassenbranche weer sexappeal te geven.

Foto: Charlotte Odijk

Wie: Joep Verbunt (30)
Van: Matt Sleeps
Wat: een online matrassenverkoper met het perfecte matras voor iedereen
Sinds: juni 2016

Hoe kwam je op het idee voor Matt Sleeps?

‘Ik kwam erachter dat mensen de aankoop van een matras de meest frustrerende aankoop vinden, na die van een tweedehandsauto. De keus is te groot, de verkopers te gelikt en de prijzen te duur. Dit moest simpeler worden én sexier. Met Matt Sleeps geef ik een matras het sexappeal die het verdient: een kwalitatief product waar je niet te veel voor betaalt en met een luchtiger en leuker verhaal. Zonder al die toeters en bellen.’

Hoe heb je dit aangepakt?

‘De doelstelling was om een perfect matras voor iedereen te ontwikkelen. De matrassenindustrie claimt voornamelijk veel nieuwe innovaties om de prijs omhoog te drijven. Bijvoorbeeld een matras met een gel, speciale vezels of haren. Ik was juist geïnteresseerd in duurzame kwaliteit, een matras dat voor iedereen goed ligt én te betalen is.’

Waar kwam je toen achter?

‘Dat het belangrijker is om te kijken naar wat lekker ligt, dan naar wat het best verkoopt. Uiteindelijk wil je tevreden klanten en als mensen in de winkel vijf minuten lekker liggen, zegt dat niets over het comfort wat je jaar op jaar wilt ervaren. Het ontwikkelingstraject van Matt heeft daarom anderhalf jaar geduurd. Studenten van de TU Delft hebben een roadmap gemaakt van het beste matras, we hebben samengewerkt met de vijf grootste Europese matrasbedrijven en vier vijf-sterrenhotels hebben verschillende samples getest op 250 proefpersonen. Uiteindelijk hebben we voor een matras gekozen met drie lagen: HR-schuim voor de stevigheid, traagschuim dat drukpunt verlagend werkt en daarbovenop een latex laag die voor verkoeling zorgt.’

Wat bieden jullie je klanten nog meer?

‘Mensen willen een matras graag uitproberen. In een showroom neem je hier vaak maar vijf minuten de tijd voor en dat is dus geen graadmeter voor de aankomende tien jaar. Daarom kunnen klanten het Matt matras honderd dagen thuis, in hun eigen bed, uitproberen. en als het matras toch niet bevalt komen we ‘m gratis ophalen. Daarnaast laten we zien dat een bed veel meer is dan alleen iets om op te slapen. Je kunt er zelfs de liefde van je leven op vinden. In de basis is het een suf product, maar je brengt er wel een derde van je leven op door. We proberen het matras daarom uit de saaie hoek te trekken door er een echte beleving omheen te creëren. Zelfs van het uitpakken maken we een momentje. Daarnaast organiseren we evenementen, zoals een Hangover-bar en een matrassenborrel.’

Hoe zit het met de prijs van jullie matras?

‘We kunnen het matras aanbieden voor minder dan de helft van de prijs dan een matras van gelijke kwaliteit uit de winkel. We leveren direct uit onze fabriek en hebben dus geen kosten voor winkels, verkopers en een grote voorraad. Hierdoor kunnen wij de beste prijs-kwaliteitverhouding bieden. Dit leggen we ook heel goed uit op onze site. Het is een heel logisch proces eigenlijk. Dat begrijpt de jongere generatie vooral erg goed, ze zien dit namelijk overal gebeuren. Een goed voorbeeld zijn de online brillen van Ace&Tate.’

Heb je nog te maken gehad met tegenslagen?

‘Ja, natuurlijk, die horen bij het ondernemen. Je gaat een veld verkennen dat je nog niet zo goed kent en bent dan geneigd om te stoppen bij de eerste grote tegenslag. Je moet dan gewoon doorzetten. Uiteindelijk ga je die tegenslagen herkennen en weet je dat je door moet gaan. Maar je gooit jezelf wel echt in het diepe, mijn eigen geld zat erin, het mocht niet misgaan. Het plan was om na een half jaar al live gaan maar door tegenslagen werd dat anderhalf jaar. Het was vooral erg moeilijk om de ouderwetse industrie te overtuigen van mijn idee. Bedrijven wilden niet online gaan verkopen, maar ik was zo zeker van mijn zaak dat ik besloot om het in mijn eentje te gaan doen.’

Hoe zie je de toekomst voor je?

‘De online industrie zal alleen nog maar meer gaan groeien en er gaat ook veel gebeuren op technologisch gebied. We willen daarom meer dan alleen een matras aanbieden en zijn verder aan het kijken naar kussens, dekbedden, eigenlijk alles op het gebied van slapen. We hebben al prototypes maar willen wel eerst net zo overtuigd zijn van deze producten als van het matras voordat we het op de markt brengen. Het moet een goed product zijn dat je in de eerste plaats graag aan je vrienden wilt verkopen.’










0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 + 10 =

Tags: , ,

Sanne Wolters
Sanne Wolters

Sanne Wolters is redacteur bij Elsevier Juist en schrijft stukjes voor de website én het blad.





Vorige artikel

Ruim baan voor de connected car

Volgende artikel

Fish Tales' pijlinktvis gevuld met feta





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

Ruim baan voor de connected car

De auto van de toekomst doet meer dan zelfstandig rijden. De connected car gaat ook communiceren met zijn omgeving en de cloud....

31/03/2017