Een nieuw grootste reuzenrad ter wereld

Archief / Beleef / 30/05/2017

 

Sinds kort is China de nieuwe recordhouder in het bouwen van grote reuzenraden. In de provincie Shandong staat nu namelijk een rad van 145 meter hoog, tien meter hoger dan de London Eye. Maar de hoogste zijn niet de beste attracties. Hieronder de leukste reuzenraden ter wereld.

George Ferris wordt gezien als de uitvinder van het reuzenrad. Hij bouwde het rad zoals we ‘m vandaag de dag kennen voor de wereldtentoonstelling in Chicago van 1893, genaamd het Ferris Wheel. Het bouwwerk was bedoeld als tegengeluid tegenover de Eiffeltoren op de wereldtentoonstelling in Parijs in 1889. Ferris gebruikte een vooruitstrevend stukje techniek en liet zich inspireren door het fietswiel met spaken van getrokken ijzer om het wiel op spanning te houden.

Zo ontstond de eerst Ferris Wheel, van 80 meter hoog en in de 36 karretjes was plaats voor 60 passagiers. Tijdens de lancering bleek het een groot succes en in de negentien weken daarop namen 1,4 miljoen mensen plaats in het rad, voor 50 cent per ritje. Na een jaar sloot de attractie en liep het niet zo goed af met Ferris. Hij raakte failliet en stierf door een virus op 37-jarige leeftijd. Het reuzenrad werd verkocht en verplaatst naar St. Louis. Twee jaar later werd de attractie toch gesloopt, met behulp van dynamiet.

Hoewel het originele reuzenrad er niet meer is blijft de Ferris Wheel toch voortbestaan. In het Engels wordt een reuzenrad namelijk nog steeds aangeduid met deze naam. In vele attractieparken, kermissen en op boulevards zijn nog steeds veel reuzenraden te vinden. De een nog groter dan de ander. In China werd onlangs het grootste reuzenrad ter wereld geopend. Met 145 meter hoog is het rad in Shandong tien meter hoger dan de London Eye. Size doesn’t always matter, ook de wat kleinere reuzenraden zijn de moeite waard. Juist zet de opties op een rij.

Wiener Riesenrad

Toch benieuwd naar hoe het eerste reuzenrad er uit moet hebben gezien? Boek dan een stedentrip naar Wenen. In het amusementspark Wiener Prater kun je namelijk een ritje maken in een reuzenrad uit 1897. Het Wiener Riesenrad is een belangrijk symbool voor Wenen en vanaf 65 meter hoog heb je een mooi uitzicht over de stad. Het amusementspark is gratis, maar voor de attracties moet apart worden betaald. Een ritje duurt tien minuten en je kunt ook een romantische privégondel huren.

Scheveningen

ANP FREEK VAN DEN BERGH

In Juist 31 was een reportage te vinden over de Pier in Scheveningen. In 2013 nog failliet verklaard, eind 2014 gered door een koper en in de zomer van dat jaar er na weer open voor publiek. Inmiddels is de Pier weer hot and happening. Afgelopen zomer werd aan het succes een reuzenrad toegevoegd. Het rad is ruim 50 meter hoog en telt 36 dichte gondels die je een prachtig panoramisch uitzicht bieden over de zee, het Scheveningse strand met boulevard en Kurhaus en Den Haag.

Melbourne Star

In de Australische stad Melbourne vind je de Melbourne Star, een reuzenrad van 120 meter hoog. De zeven spaken van het rad symboliseren de zevenpuntige ster van de Australische vlag. Het reuzenrad wordt als de stevigste stalenconstructie van de wereld gezien en is een bouwkundig wonder. Vanuit de Melbourne Star heb je een mooi en uniek uitzicht over de stad. ’s Avonds verandert de attractie is een kleurrijk verlicht object waarin de stervorm uitstekend tot zijn recht komt.

Londen Eye

Tot voor kort was dit het grootste reuzenrad ter wereld (135 meter hoog). De London Eye is gebouwd om de eeuwwisseling te vieren en werd dan ook officieel geopend op 31 december 1999. Maar door technische mankementen kon het rad pas drie maanden later open voor het publiek. Een (vrij kostbaar) ritje in de Londen Eye duurt maar liefst dertig minuten. Voor deze traagheid is bewust gekozen zodat het rad niet hoeft te stoppen bij het laten in- en uitstappen van passagiers.

China

Sinds kort is China recordhouder in het bouwen van hoge reuzenraden. In de provincie Shandong, een kustprovincie aan de oostkust van China, vind je namelijk het hoogste rad ter wereld. Met 135 meter is dit reuzenrad 10 meter hoger dan de London Eye. Niet alleen de hoogte is bijzonder, ook de techniek is bewonderenswaardig. Het enorme wiel heeft namelijk geen spaken. De cabines worden binnen het rad rond getakeld waarbij het rad dus niet draait. Geen klassiek reuzenrad dus.










0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

vijf + elf =

Tags:

Sanne Wolters
Sanne Wolters
Sanne Wolters is redacteur bij Elsevier Juist en schrijft stukjes voor de website én het blad.




Vorige artikel

Landbouw kiest voor verticaal

Volgende artikel

TomTom redt huwelijken





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

Landbouw kiest voor verticaal

De wereld moet steeds meer monden voeden. Volgens experts groeit de vraag naar voedsel de komende dertig jaar met 60 procent....

29/05/2017