Ruim baan voor de connected car

Archief / Weet / 31/03/2017

Door: Arnoud Groot
 

De auto van de toekomst doet meer dan zelfstandig rijden. De connected car gaat ook communiceren met zijn omgeving en de cloud. Daardoor zijn stoplichten straks overbodig en behoren files en ongelukken mogelijk tot het verleden.

Auto’s zitten tjokvol chips. Ze regelen de airco, remmen, deurvergrendeling, richtingaanwijzers, de dynamische koplampen en honderden andere functies. Bovendien zijn steeds meer chips in staat om draadloos met hun omgeving te communiceren. Dat maakt ze ook onmisbaar voor de zelfrijdende auto. Niet voor niets is de Nederlandse chipproducent NXP Semiconductors, wereldwijd de grootste producent van dit soort chips, in oktober voor 43 miljard euro overgenomen door de Amerikaanse branchegenoot Qualcomm.

De chipmaker uit Eindhoven is niet alleen de grootste producent, maar ook voorloper in het zogenoemde in-vehicle networking. Die technologie maakt het mogelijk om al die elektronische onderdelen met elkaar te verbinden via een draadloos (ether)netwerk. Tientallen kilo’s kabel zijn daardoor overbodig. Bovendien kan NXP zijn netwerktechnologie gebruiken om auto’s te verbinden met die van andere weggebruikers en de omliggende infrastructuur.

Deze zogeheten Car2car- en Car2X-communicatie verlopen via een wifi-achtig netwerk. Dat is in staat om in een fractie van een seconde een verbinding over 1 kilometer of meer tot stand te brengen. Daarmee wordt een nieuwe vorm van flexibel verkeersmanagement mogelijk, waarmee files bijvoorbeeld veel effectiever kunnen worden bestreden. Uit recent onderzoek van TNO blijkt dat de Nederlandse economie afgelopen jaar ruim 1 miljard euro fileschade leed, 30 procent meer dan in het voorgaande jaar.

Dat is een belangrijk focuspunt voor een ander innovatief Nederlands vlaggenschip. Volgens TomTom is het systeem dat het verkeer met camera’s en matrixborden in goede banen probeert leiden te inefficiënt en te duur. Door direct met bestuurders te communiceren op basis van de actuele locatie van hun auto, zijn grote verbeteringen mogelijk.

 

Locatiedata
‘Wij ontvangen dagelijks data van 450 miljoen weggebruikers over de gehele wereld. Dankzij die data kun je precies zien op welke locatie welke snelheden worden gereden, en waar files ontstaan,’ zegt Frans de Rooij (44), hoofd productmanagement van TomTom Automotive. Het bedrijf is vooral bekend van de navigatiekastjes, maar intussen maken ook veel apps gebruik van TomToms knowhow en managet het honderdduizenden bedrijfsauto’s voor corporates.

De Rooij toont op een van de grote schermen in het Amsterdamse TomTom Traffic Centre een manshoge plattegrond van Amsterdam, waarop talrijke actuele files en opstoppingen zijn aangegeven. Hoe vaster het verkeer staat, des te meer data er vanaf die plek binnenkomen. Dus kan TomTom realtime vertellen hoeveel meter file er staat, en op welke rijbanen het verkeer sneller doorrijdt. Het kan dit inzicht nóg nauwkeuriger maken door extra datastromen toe te voegen. De Nederlandse navigatiereus kan in veel landen bijvoorbeeld meekijken met het cameranetwerk langs de weg. TomTom kan ook in steeds meer auto’s ‘meeluisteren’ met sensorcommunicatie, zodat het bijvoorbeeld weet wanneer bestuurders hun ruitenwissers aanzetten.

‘Hoe meer datastromen we samenvoegen, hoe gedetailleerder ons beeld van de actuele verkeerssituatie,’ aldus De Rooij. ‘En des te beter zijn wij in staat om te voorspellen hoe die situatie er in de toekomst uitziet.’ Door die informatie terug te koppelen naar de autonetwerken kan TomTom het verkeer dynamisch regelen. Bijvoorbeeld door automobilisten in een vroeg stadium te waarschuwen voor dreigende files, het bepalen van een dynamische maximumsnelheid en het daarop aanpassen van de cruisecontrol. En TomTom kan automobilisten direct waarschuwen voor gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld voor een auto die opeens tegen het verkeer inrijdt. Naderende automobilisten kunnen daardoor  razendsnel reageren.

TomTom is voortdurend bezig om nieuwe manieren te verzinnen waarmee data kunnen worden omgezet in nuttige diensten. De collega’s van de gratis Nederlandse app Flo gebruiken vanuit de auto gegenereerde data om bestuurders op te voeden. Bij een te hoge snelheid of een slecht genomen bocht, ‘bestraft’ Flo de chauffeur met een irritant geluid en puntenaftrek van zijn Flo-score. Recent onderzoek door de Amerikaanse Insurance Research Council toont dat 56 procent van  de gebruikers zijn rijstijl hierdoor aanpast. Steeds meer verzekeraars maken – met instemming van de bestuurder – de hoogte van hun premie mede afhankelijk van geregistreerd rijgedrag. Een rustige bestuurder, zo redeneren de verzekeraars, is ook een veilige bestuurder.

 

Minder ongelukken
Veiligheid is voor het merendeel van alle automobilisten met afstand de belangrijkste eigenschap van de connected car. Bijna drie op de vier automobilisten verwachten dat de kans op ongelukken dankzij de nieuwe ontwikkelingen wordt verkleind, blijkt uit een enquête door het Spaanse telecombedrijf Telefónica. Frans de Rooij van TomTom deelt die verwachting. ‘Er zijn steeds meer oplossingen beschikbaar die de directe omgeving van de auto in de gaten houden en waarschuwen als er iets fout dreigt te gaan,’ zegt hij. ‘Een bekend voorbeeld is het Light Detection and Ranging-systeem, oftewel LiDAR, dat de afstand tot objecten rond de auto bepaalt met behulp van laserpulsen. Op lange termijn gaat dit soort systemen ervoor zorgen dat de zelfrijdende auto geen ongelukken meer maakt.’

Die systemen worden ook steeds goedkoper. Kost het LiDAR-systeem minimaal 7.000 euro, de Californische start-up Quanergy werkt aan een soortgelijk systeem dat 250 euro kost. ‘Ook hier geldt dat de nauwkeurigheid van die waarschuwingen stijgt naarmate je meer data hebt,’ aldus Van Rooij. ‘TomTom combineert daarom waar mogelijk data uit sensoren in het automotive netwerk. Zo wordt het onder meer mogelijk om de kans op naderende ongelukken te voorspellen, de bestuurder te waarschuwen en zelfs om actief in te grijpen.’ Zogenoemde advanced driver assistance systems kunnen de cruisecontrol-snelheid aanpassen, de auto op de juiste rijbaan houden en zelfs preventief remmen. Om de veiligheid verder te vergroten, kunnen soortgelijke systemen ook in de wegen zelf worden verwerkt. Zo wil het Japanse bedrijf Hamamatsu de data van naderende auto’s gaan gebruiken om stoplichten efficiënter te laten functioneren. In de toekomst verwacht Hamamatsu verkeerslichten helemaal overbodig te kunnen maken.

Tot dat zo ver is, kan de bestuurder gebruikmaken van de snel groeiende hoeveelheid autodata. Die worden veelal gecommuniceerd via de vele in-vehicle infotainment-systemen waarmee vrijwel elke zichzelf respecterende producent zijn auto’s uitrust. Volgens marktanalist IHS noemt ruim 60 procent van alle kopers de aanwezigheid en mogelijkheden van zo’n systeem als een ‘essentiële factor’ bij het uitzoeken van een nieuwe auto. ‘Natuurlijk moet je te allen tijde voorkomen dat de chauffeur overvoerd of afgeleid raakt,’ zegt Van Rooij. ‘Een essentiële uitdaging is dus om informatie zo toegankelijk en overzichtelijk mogelijk te presenteren.’ Net als TomTom gebruikt de Israëlische start-up Cellepathy kunstmatige intelligentie om de aanzwellende informatiestroom voor de chauffeur beheersbaar te houden. Op basis van urgentie, relevantie en persoonlijke voorkeuren zorgt de winnaar van de ConnectedDriver 2016 Auto App Challenge dat de bestuurder alleen informatie krijgt als dat nodig of veilig is.

 

Parkeerplek
Zo verandert de auto langzaam maar zeker in een digitaal platform voor de meest uiteenlopende diensten en services. De Israëlische start-up Anagog laat zelflerende algoritmes voorspellen wanneer een gebruiker zijn parkeerplek gaat verlaten, om deze informatie door te spelen aan andere gebruikers van zijn netwerk. Toyota, dat meent dat 30 procent van alle bestuurders in grote steden op zoek is naar een parkeerplek, gebruikt een Car2X-netwerk om contact te houden met een drone die naar parkeerplekken speurt. Op deze manier hoeft de moderne chauffeur steeds minder zelf te doen, tot de zelfrijdende auto hem straks letterlijk het sturen uit handen neemt.

Naast entertainmentcontent van Spotify en Netflix, bieden in-vehicle infotainment-systemen daarom ook steeds meer diensten waarmee autorijders hun persoonlijke productiviteit kunnen verhogen. Op de recente technologiebeurs CES in Las Vegas sprong onder meer Microsoft in dat gat met een reeks on-the-go productivity features. Zo is het mogelijk om een aantal Windows-applicaties op je auto-dashboard te laten draaien. Via gesproken Cortana-opdrachten krijgen bestuurders toegang tot verschillende Office 365-onderdelen, waarmee ze onder meer afspraken kunnen inplannen, mails kunnen afluisteren en beantwoorden, en via Skype kunnen bellen. De auto van de toekomst rijdt dus niet alleen zelfstandig, maar verandert ook in een tweede kantoor dat van alle gemakken is voorzien.

 

Dit artikel komt uit Juist 35 (januari 2017)









0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 + zes =

Tags:

Arnoud Groot
Arnoud Groot

Als freelance (onderzoeks)journalist en copywriter is Arnoud Groot volledig gefocust op innovatieve ontwikkelingen op het gebied van informatietechnologie en internet. Voor Elsevier Juist publiceert hij regelmatig over de impact van deze technologie op onze maatschappij en de innovatieve ondernemers die zich op dit speelveld begeven.





Vorige artikel

'Heel gemakkelijk om zwartgallig en somber te zijn'

Volgende artikel

In gesprek met Matt Sleeps





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

'Heel gemakkelijk om zwartgallig en somber te zijn'

Waarover hoogleraar filosofie en dichter Maarten Doorman (60) ook schrijft, zijn boeken moeten leesbaar  zijn, toegankelijk...

31/03/2017