‘Kicken als dit gaat lukken’

Archief / Verdien / 23/07/2017

Door: Juist
 

Als het aan Physee ligt zijn alle isolatieramen over tien jaar stroomopwekkend. Willem Kesteloo (29) over zijn PowerWindow. ‘Het kan ons niet snel genoeg gaan.’ 

Tekst: Sanne Wolters

Wat maken jullie?

Boven: Ferdinand Grapperhaus
Onder: Willem Kesteloo

‘Onze PowerWindow is een stroomopwekkend raam. Normaal isolatieglas houdt licht tegen; dit glas reflecteert het licht niet, maar zet het om in zonne-energie. Een speciale coating neemt het licht op en zendt het weer uit. Vervolgens wordt het licht opgevangen in het glas en naar de zijkant van het raam weerkaatst, waar het wordt omgezet in elektriciteit. ‘Daarnaast verzamelt een PowerWindow data en geeft het inzicht in de omstandigheden in en rondom het gebouw. Het raam weet als eerste of de zon schijnt of dat het regent. Airconditioning, zonwering en verlichting kun je met deze data aansturen. Zo kun je je energie slimmer inzetten en besparen op klimaatbeheersing. Dat wat je overhoudt, kun je weer terugvoeren naar het net. Dit systeem wordt aangestuurd met de stroom die een PowerWindow zelf opwekt. Maar het raam wekt meer energie op dat het verbruikt. En volgend jaar hebben we deze energie-efficiëntie verdubbeld.’

Wie doen het?

‘Ik doe dit samen met Ferdinand Grapperhaus (28). Het idee is voortgekomen uit ons afstudeerproject voor technische natuurkunde aan de TU Delft dat we deden bij TU-onderzoeker Erik van der Kolk. Samen met Ferdinand heb ik van hieruit het bedrijf Physee opgericht, dat de PowerWindow maakt. We werken nu met vijf fulltimers, vijf stagiairs en vijf anderen die verbonden zijn aan het onderzoek. Daar hoort Erik van der Kolk ook bij. We werken dus nog steeds nauw samen met de universiteit.’

Hoe werken jullie?

‘Vanuit de universiteit hebben we financiering gekregen in de vorm van een soort tegoedbon waarmee we de eerste paar jaar konden overbruggen. We kregen ook toegang tot onderzoeksmiddelen. Zonder de universiteit kon PowerWindow niet bestaan: we waren dan nooit op het idee gekomen en we hadden niet de kans gekregen om dit te doen. ‘In het eerste half jaar na het oprichten van Physee hadden we niets, geen geld, geen middelen. We zijn toen de boer op gegaan langs bedrijven, maar ook om mee te doen aan competities. Ze geven je als start-up de ruimte om je verhaal te doen, maar je moet ze wel de tijd gunnen om over de brug te komen met  giften. Het is dan belangrijk dat je de juiste snaar weet te raken en ze laat inzien dat je een probleem kunt oplossen met je product.’

Kosten?

‘Moeilijk om te zeggen, want we zitten nog in de ontwikkelingsfase. Aan de hand van een bierviltjesberekening zou ik zeggen: voor normaal isolatieglas betaal je 120 tot 150 euro per vierkante meter, voor onze eerste versie vragen wij 300 euro per vierkante meter.’

Wat is jullie missie?

‘Onze missie is om van domme en inefficiënte bouwmiddelen, slimme en energieopwekkende te maken. Elk raam moet nu isolerend zijn, over vijf tot tien jaar is de norm veranderd en moeten de ramen ook slim en stroomopwekkend zijn. Gezien de ontwikkelingen op het gebied van zonne-energie denk ik dat dit gaat lukken. Maar het is aan ons om dit waar te maken. Het is ontzettend kicken als dit lukt, maar voor ons kan het niet snel genoeg gaan. Toch zijn we tevreden over hoe het nu gaat.’

Welke uitdagingen zie je?

‘Onze grootste uitdaging is om de coating klaar te maken voor massaproductie. Daarnaast is het een lastige opgave om ervoor te zorgen dat commerciële vastgoedbedrijven onze ramen gaan gebruiken. Tussen opzet en oplevering van een gebouw zit doorgaans zo’n drie jaar. Hierbij zijn tal van spelers en belangen betrokken. Het is voor ons nog erg moeilijk om daartussen te komen. De partijen staan wel open voor verandering, maar wachten te veel op elkaar. Ze vinden het makkelijker om hetzelfde te blijven doen, met dezelfde mensen. Er is welwillendheid, maar het is voor hen een grote uitdaging om dit in goede banen te leiden. Een andere uitdaging is het aantrekken van de juiste personen. De goede mensen zitten namelijk al op de goede plek.’

Kun je ervan genieten?

‘Ik vind het hebben van een bedrijf heel erg leuk. Elke fase levert weer nieuwe uitdagingen op en elke week verbaast het je weer waarmee je dan bezig bent. Je weet van tevoren nooit hoe je week eruit gaat zien. Het is een leuke achtbaan en het fijne is dat ik het avontuur kan delen. Ferdinand en ik zijn als vrienden begonnen en dat is alleen maar sterker geworden  Vrienden zijn is voor het starten van een bedrijf geen vereiste, maar wel een pre. Als het goed gaat, is het fijn om een goede vriendschap te hebben, maar ook als het slecht gaat. Je komt er dan samen doorheen.’

Hoe zie je de toekomst?

‘De bouw laat ons gelukkig steeds een stapje verder gaan. Eerst hadden we tien ramen in een Rabobankgebouw, dit jaar gaan we 300 tot 500 vierkante meter aan PowerWindows leveren. In de komende jaren zal dat een paar duizend vierkante meter zijn. In 2020 moet elk nieuw gebouwd of vernieuwd commercieel vastgoed energieneutraal worden opgeleverd. Het ontwerpen begint nu al en de schetsen moeten al voldoen aan die eisen. Dat lukt niet met bestaande bouwmaterialen, wel met herziene materialen als de PowerWindow. Ik wil per se dat het lukt, een zaadje planten is niet goed genoeg. Maar als onze actie niet genoeg blijkt en het lukt anderen wel, dan graag die anderen.’

Dit artikel komt uit Juist 37 (april 2017)










0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

4 − 2 =

Tags:



Vorige artikel

De vijf leukste weekendtips!

Volgende artikel

Winnaars drone-fotowedstrijd





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

De vijf leukste weekendtips!

Elke week verzamelt Juist de vijf leukste culturele uitjes voor het weekend. Dit weekend kun je onder meer de grootste...

21/07/2017