Zo word je productiever tijdens het werk

Archief / Deze Maand / 30/03/2017

 

In de nieuwe Juist lees je hoe je het beste uit je brein haalt. Kenners vertellen hoe je je hersenen zo lang en goed mogelijk laat functioneren. Hieronder wat extra tips en methoden waarmee jij zelf je brein kunt trainen en die je helpen om productiever te zijn.

 

5 tips voor een gezond brein

Beweging
Lopen, fietsen, sporten; bewegen is goed voor de gezondheid van je hersenen. Beweging zorgt er namelijk voor dat er nieuwe hersencellen en verbindingen worden aangemaakt en de bloedvoorziening wordt verbeterd. Daarnaast gaat regelmatig bewegen cognitieve achteruitgang tegen en verkleint het de kans op hersenaandoeningen. Probeer minimaal een half uur per dag in beweging te zijn!

Slaap
Ook slaap is ontzettend belangrijk voor het gezond houden van je brein. Slapen heeft een positieve invloed op het geheugen en het afweersysteem. Daarnaast kunnen je hersenen uitrusten, als je slaapt blokkeren de hersenen namelijk alle omgevingsprikkels. Voor volwassenen is 7 tot 8 uur nachtrust het beste. Slaap je slecht? Dan is het goed om overdag voldoende daglicht op te zoeken, maximaal drie tot vier uur voor bedtijd te gaan sporten en een uur voor het slapengaan telefoon, laptop en tv uit te schakelen en ontspannende activiteiten te ondernemen.

Training
Houd je brein actief! Probeer regelmatig activiteiten te ondernemen die nieuw en uitdagend voor je zijn. Neem bijvoorbeeld eens een alternatieve fietsroute naar het werk of ga op taalcursus. Door je brein elke dag te trainen, onderhoud je je cognitieve functies en verminder je het risico op hersenaandoeningen waarbij het cognitief functioneren wordt aangetast (zoals dementie).

Ontspanning
Heb je een drukke, stressvolle week? Neem dan ook eens de tijd om goed te ontspannen. Hoe meer je ontspant, hoe beter je functioneert en hoe meer je gedaan krijgt. Non-stop doorwerken en over je grenzen heen gaan, werkt contraproductief en levert je meer stress op. Bedenk voor jezelf waar je echt van ontspant en maak daar tijd voor. Voor de een is dat een warme douche, voor de ander het maken van een wandeling of het doen van ontspanningsoefeningen.

Sociale contacten
Afspreken met vrienden of een feestje bezoeken is niet alleen leuk en gezellig, maar sociaal contact stimuleert ook je hersenen. Van initiatief nemen om iets af te spreken tot het onthouden van een afspraak stimuleert alle uitvoerende functies van het brein. Probeer daarom je contacten goed te onderhouden.

Braintraining
Er zijn specifieke methoden die je kunt gebruiken om je brein te trainen. Voor het verbeteren van het geheugen kun je aantal gemakkelijke oefeningen proberen. Hieronder drie methoden:

Link-methode: creëer verhalen om informatie op te slaan. Als je bijvoorbeeld een route wilt onthouden, gebruik dan sleutelzinnen zoals ‘sla links af bij het park’ of ‘loop langs het water’ en voeg daar creatieve aanwijzingen aan toe, bijvoorbeeld een vis die je volgt bij het volgen van het water.

Verbinding-methode: gebruik je zintuigen en emoties om dingen te onthouden of nieuwe informatie op te nemen. Als je woorden vaak door elkaar haalt, helpt het om ze te verbinden aan een gevoel. Op deze manier onthoud je de betekenis beter.

Loci-methode: deze methode staat ook wel bekend als ‘geheugenplaats’. Denk aan een plek die je goed kent en loop er in gedachten doorheen. Let goed op de objecten om je heen, deze kun je gaan gebruiken als wegwijzers. Als je bijvoorbeeld namen wilt onthouden, kun je elke naam koppelen aan een object waar je in je mentale reis langs komt.

Stressverlichting
Drukte op het werk kan voor de nodige stress zorgen. Je wilt veel doen in een dag en weet niet hoe je dit gaat lukken. Met onderstaande technieken kun je er op een eenvoudige manier voor zorgen dat je productiever te werk gaat en meer afkrijgt. Weg met de stress.

Eisenhower Matrix
Als je je to-do-lijst aan het begin van de dag of de week maakt, zal je opvallen dat bepaalde zaken een hogere prioriteit hebben dan andere. De makkelijkste manier om deze taken te sorteren is door de Eisenhower Matrix te gebruiken. Met dit model kun je je taken onderscheiden in belangrijk en niet urgent, belangrijk en urgent, niet belangrijk en niet urgent, niet belangrijk en urgent. Je begint vervolgens met de zaken die belangrijk voor je zijn en die nu gedaan moeten worden. Andere minder urgente zaken, plan je direct in je agenda. Taken die niet belangrijk voor jou zijn maar die wel snel afgehandeld moeten worden, kun je doorgeven aan een collega of schrappen. Onbelangrijke zaken die geen urgentie hebben, doe je nooit meer.

Pomodoro techniek
Dit is een hele simpele manier om je productiviteit te verhogen. Het enige wat je nodig hebt is een eierwekker (de bedenker van de techniek gebruikte er een in de vorm van een tomaat, vandaar ‘de pomodoro-techniek’). Verdeel je tijd vervolgens in blokken van een half uur. Voordat je aan een taak begint, schat je in hoeveel van die blokken je nodig hebt om het af te krijgen. Zodra je de eierwekker start, is het essentieel dat je je door niets en niemand laat afleiden. Na 25 minuten werken, neem je 5 minuten pauze om koffie te halen of een rondje te lopen. Na drie of vier ‘pomodoro’s’ neem je een langere pauze van 20-30 minuten. Deze techniek is erg effectief omdat ons brein iedere keer als het gestoord wordt, tijd nodig heeft om opnieuw op te starten. Door het zetten van een wekker, kun je je veel beter concentreren en laat je je niet afleiden.

Pareto Law
De beste manier om je productiviteit te verhogen is door het Pareto-principe, of wel de 80-20-regel, toe te passen. Dit principe, bedacht door econoom Vilfredo Pareto en veralgemeend door zakenman Joseph Juan, laat zien dat door je inspanningen op de juiste dingen te richten, je in staat bent om grotere resultaten te behalen. Uiteindelijk zal je zien dat je maar 20 procent van je tijd nodig om 80 procent van het werk af te krijgen. Hiervoor moet je wel naar je to-do-lijst kijken en vaststellen in welke gebieden je met de minste moeite de beste resultaten behaalt. Zodra je deze gebieden helder hebt, kun je zien welke er tijdrovend zijn. Als een van deze terreinen geen deadline heeft, creëer er dan eentje voor jezelf. Het ontbreken van een deadline zorgt er namelijk dat je meer tijd neemt dan je nodig hebt om je taak af te maken.

 

De nieuwe Juist is nu verkrijgbaar in printdigitaal en via de Elsevier-app (Google play / App Store). Of neem een abonnement en ontvang Juist 5 keer voor slechts 15 euro!










0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

10 + 16 =

Tags:

Sanne Wolters
Sanne Wolters
Sanne Wolters is redacteur bij Elsevier Juist en schrijft stukjes voor de website én het blad.




Vorige artikel

Op één been in de delta

Volgende artikel

Weekendtips 1 en 2 april





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

Op één been in de delta

Van de zeearenden die zo nu en dan langskomen, zijn ze niet zo gecharmeerd, voor de rest heeft de kolonie van zestig flamingo’s...

29/03/2017