Vliegreis naar de toekomst

Innovatie / Weet / 18/07/2017

Door: Juist
 

Met behulp van de nieuwste technologie werken luchthavens aan meer comfort voor passagiers. De belofte: wachten op het vliegveld doe je in de toekomst alleen nog voor je plezier.

Tekst: Marjolein van Trigt

Hologrammen die reizigers wegwijs maken op het vliegveld. Inchecken met een stemcommando. Gezichtsherkenningssoftware die doorziet welke reizigers een risico vormen. In het onderzoeksrapport De toekomst van het reizen van vliegticketvergelijkingssite Skyscanner gaan futurologen en luchthavenontwerpers helemaal los. Volgens het rapport lijkt het vliegveld van 2024 in niets op het vliegveld zoals we dat nu kennen. Zo’n vaart zal het niet lopen, maar van sommige voorspellingen zijn de contouren wel degelijk zichtbaar. Neem wachten, ergernis nummer één onder reizigers. Met behulp van onder meer digitale bagagelabels, biometrische gezichtsherkenning en big data streven de meer geavanceerde vliegvelden naar een seamless flow voor de reiziger – een bezoek zonder rijen en opstoppingen.

NOOIT MEER IN DE RIJ VOOR EEN CHECK-IN

‘In 2025 kan de reiziger met behulp van geautomatiseerde zelfbedieningstechnologie – aangestuurd door een smartphone – zijn koffer bij McDonald’s afgeven of inchecken, terwijl hij een kopje koffie drinkt bij Starbucks.’ Dat zegt Patrick Yeung, voormalig CEO van Dragonair, tegenwoordig vliegtuigmaatschappij Cathay Dragon. Wereldwijd zijn partijen bezig met het  ontwikkelen van digitale bagagelabels die dit mogelijk moeten maken. Een daarvan is de eTag, ontwikkeld door het Britse bedrijf Fast Travel Global Ltd.


Het is tegenwoordig heel gewoon om dagen van tevoren online in te checken voor een vlucht. Maar als je koffers bij je hebt, sta je alsnog in de rij om je bagage in te checken,’ zegt CEO Graham Kelly (55). Met de eTag wordt de online-incheckservice uitgebreid naar je bagage. Na het inchecken neemt het digitale bagagelabel de reisgegevens over van je smartphone. Vanaf dat moment kan de bagage worden  ingeleverd bij een willekeurig afgiftepunt. Het ligt voor de hand dat de eerste afgiftepunten zich in hotellobby’s in de buurt van de luchthaven zullen bevinden. In principe zijn alle plekken waar grote groepen luchtvaartpassagiers samenkomen geschikt. Zo bouwt luchthaven London Gatwick een automatische bagagezone waar je twaalf uur van tevoren je bagage kunt achterlaten door het op een bagageband te zetten. Reizigers via Hong Kong International Airport mogen hun tassen al dagen van tevoren op een speciale trein naar het vliegveld zetten.

British Airways kondigde in 2013 een eerste experiment met digitale bagagelabels aan, maar daarna bleef het stil. Toch is de technologie, gebaseerd op bluetooth en RFID (identificatie met radiogolven), relatief simpel, aldus Kelly. ‘De echte moeilijkheid zit in het proces. Het valt niet mee om luchtmaatschappijen zo ver te krijgen dat ze na veertig jaar overstappen op een andere manier om bagage af te handelen.’ Kelly voorziet twee mogelijke distributiemodellen voor zijn digitale bagagelabel. ‘Fullservice-vliegmaatschappijen zullen de eTags aanbieden in ruil voor frequent flyer points, te beginnen bij de zakenreizigers. Naarmate de prijs daalt, zal de interesse bij het grote publiek stijgen.’ In het tweede model zetten de prijsvechters de digitale bagagelabels in om geld te besparen op het incheckproces. ‘Door een hoog bedrag in rekening te brengen bij reizigers die toch hun koffer bij de balie willen inchecken, zullen ze reizigers als het ware dwingen gebruik te maken van digitale bagagelabels,’ voorspelt Kelly.

NOOIT MEER JE KOFFER KWIJT

Het is altijd maar hopen dat je koffers bij aankomst opduiken op de bagageband. Hoe mooi zou het zijn als je je bagage tijdens de hele reis kunt tracken, net zoals je dat met je postpakketjes kunt doen? In samenwerking met Air France-KLM ontwierp de Nederlandse start-up FastTrack Company de Eviate eTrack, die halverwege 2017 op de markt komt. Met het apparaatje in je koffer kun je de locatie van je bagage via een smartphone-app steeds in de gaten houden. Ook laat de app zien of en waar de koffer onderweg is opengemaakt. Eviate eTrack gebruikt gsm-, gpsen bluetooth-technologie.

Omdat je die tijdens de vlucht meestal niet wordt geacht te gebruiken, beschikt de eTrack over een Auto Flight Mode. ‘Onze voornaamste doelgroepen zijn mensen die vaker reizen  en de frequent flyer-zakenreizigers,’ vertelt Jimmy Wind (49) van FastTrack Company. Zij zouden een abonnement moeten afsluiten om van de Eviate eTrack gebruik te kunnen maken. Maar primair richt de start-up zich op vliegmaatschappijen, kofferfabrikanten en reisagenten. ‘Zij willen hun klanten maar wat graag deze extra service bieden,’ zegt Wind. ‘Voor de luchtvaartmaatschappijen is het een groot voordeel om constant inzicht te hebben in de locatie van bagagestukkken.’

NOOIT MEER JE LAPTOP UIT JE TAS HALEN

De CT-scan kennen we uit de geneeskunde, maar ook op de luchthaven komt hij van pas. Door een röntgenstraal in een spiraalvorm te laten ronddraaien, maakt een CT-scanner ‘opnameplakjes’ van het lichaam, die door een computer bijeen worden gevoegd tot een 360-gradenopname. Precies dat doen de nieuwe 3Dscanners voor handbagage op Schiphol, waarmee een proef wordt uitgevoerd. Laptop en vloeistoffen mogen daardoor in de tas blijven (al moeten die laatste nog steeds worden verpakt in plastic). Als de pilot slaagt, zet Schiphol de 3D-scanners in 2017 en 2018 bij alle security lanes.

NOOIT MEER JE BOARDINGPAS BIJ DE HAND HOUDEN

Australische luchthavens stappen in 2020 over op gezichtsherkenningssoftware. Door irisscans, een scan van de gezichtskenmerken en het nemen van vingerafdrukken moet het papieren paspoort tegen die tijd overbodig zijn. Daardoor  kunnen passagiers zonder oponthoud het vliegveld uitlopen, in de gaten gehouden door biometrische technologie. ‘Onze vaardigheid om big data in te zetten groeit exponentieel,’ vertelde John Coyne, hoofd van de grensbeveiliging bij het Australian Strategic Policy Institute, aan de Britse krant The Guardian. De Australische overheid is alleen nog op zoek naar bedrijven die de nieuwe technieken kunnen implementeren. Dichter bij huis experimenteren Schiphol en KLM sinds kort met biometrisch boarden.

Passagiers laten vrijwillig hun paspoort en boardingpas scannen. Er wordt een foto van het gezicht gemaakt, die dient als een template van de structuren van persoonskenmerken. Bij het boarden herkent een poortje de passagier aan het gezicht. Die hoeft geen paspoort of instapkaart te laten zien. ‘Reizigers willen graag meewerken met de proef en ze begrijpen dat we deze stap zetten,’ zegt Wilma van Dijk (51), directeur Safety & Security bij Schiphol. ‘We willen graag leren hoe we gezichtsherkenning betrouwbaar en passagiersvriendelijk kunnen uitvoeren.’

De persoonsgegevens worden versleuteld en kunnen alleen door de passagier zelf worden ontsleuteld op het moment dat ze door het poortje lopen. Daarna worden de gegevens automatisch verwijderd. ‘Als het werkt, kunnen we biometrie in de toekomst ook inzetten bij de bagage-afgifte en de security,’ zegt Van Dijk. ‘In het ultieme geval zou dat over een jaar kunnen leiden tot een seamless flow waarin de passagier het vliegtuig bereikt zonder zijn paspoort of zijn boardingpas te pakken.’ Scenario’s waarin gezichtsherkenningssoftware veiligheidsrisico’s signaleert, zoals gestrest gedrag van passagiers of signalen dat ze een gevaarlijke ziekte onder de leden hebben, zijn niet aan de orde, zegt ze. ‘Dan heb je het over het niet toelaten van bepaalde passagiers. Dat is een overheidsvraagstuk.

NOOIT MEER OPSTOPPINGEN

Voor het meten van passagiersstromen kunnen luchthavens onder meer gebruikmaken van signalen van smartphones, beacons (kleine bluetoothkastjes) en slimme camera’s. Dat voorkomt opstoppingen, maar het betekent ook dat alle  bewegingen van passagiers in de gaten worden gehouden. Zo worden bijvoorbeeld alle mobiele telefoons die zijn ingelogd in het wifi-netwerk van Helsinki Airport continu getrackt. De andere kant van de medaille is dat de data helpen om toekomstige passagiersstromen te voorspellen. Vloermedewerkers op Schiphol hebben binnenkort via een app altijd inzicht in de actuele situatie in de terminal. Daardoor zijn ze beter in staat om passagiersstromen te managen en reizigers te informeren.

NOOIT MEER ZOEKEN NAAR DE GATE

De weg vinden kan op grote luchthavens een bron van stress zijn. Om die reden experimenteren steeds meer luchthavens met autonome robots die de rol van gids op zich nemen. Op Haneda Airport in Tokio wijst Hitachi’s robot EMIEW3 reizigers al de weg. Op Narita Airport, eveneens in Tokio, helpt de Franse robot NAO buitenlanders met het omwisselen van valuta. San José International Airport in Californië beschikt over drie robots van Future Robot die kunnen gidsen, dansen en muziek maken. Ook zijn ze niet te beroerd om een selfie met je te nemen.

De luchthavens profiteren van de novelty factor die robots nu eenmaal meebrengen, merkte onderzoeker Michiel Joosse (27) van de Universiteit Twente. Tijdens een test in 2016 begeleidde gidsrobot Spencer overstappende reizigers op Schiphol tot hun grote vermaak naar hun gate. Joosse:  ‘Geregeld moest Spencer aan fotograferende reizigers vragen of hij er alsjeblieft even langs mocht.’ Spencer is een driejarig project van zes Europese universiteiten en bedrijven. De sociale robot kan op een luchthaven zelfstandig de weg vinden. Aan de hand van de stand van gezichten en afstanden tussen mensen leert hij wie er tot dezelfde groep behoren. Dat is knap, maar zijn meerwaarde is nog gering, ondervonden de geïnterviewde reizigers. Spencer werd weliswaar niet hinderlijk of eng gevonden, maar de proefpersonen gaven aan dat ze zelf de weg wel kunnen vinden op Schiphol.

Op een minder overzichtelijkere luchthaven als London Heathrow zou de robot beter van pas komen, vooral als hij de informatie op zijn touchscreen ook in andere talen kan presenteren. ‘Robots die fungeren als “rijdende kiosk” zullen de komende vijf tot tien jaar op vliegvelden verschijnen, maar ze zijn nog lang niet zo goed als in Star Wars,’ zegt Joosse. Het moment dat autonome, communicerende robots een vertrouwd gezicht zullen zijn op het vliegveld, is nog ver weg, schat hij in. ‘In het laboratorium zagen we heel goede resultaten op het gebied van navigatie en omgaan met drukte, terwijl Spencer er op Schiphol veel meer moeite mee had. Dat geeft aan dat we onderzoek moeten blijven doen. De potentie is er.’

Dit artikel komt uit Juist 38 (mei 2017)










0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

5 × 1 =

Tags: ,



Vorige artikel

Hier wil je zwemmen deze zomer

Volgende artikel

‘Ik ben een nerd, de grootste van jullie allemaal’





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

Hier wil je zwemmen deze zomer

Liever zwemmen in stijl deze zomer? Dat doe je in de mooiste openluchtzwembaden van het land. Juist verzamelde de zes leukste...

17/07/2017