• MARTIN-PARR-FOTOWEDSTRIJD-MEEDOEN

De supermarkt van de toekomst

Online, in een futuristische winkel of juist ouderwets aan de kraam: boodschappen kun je tegenwoordig op tal van manieren doen. Naast de groei van online mogelijkheden, wint de fysieke winkel opnieuw aan terrein. Juist zette de ontwikkelingen en trends op een rij. 

De manier waarop we onze boodschappen is de afgelopen jaren sterk veranderd. In de toekomst zal die verandering zeker doorzetten. We kopen onze boodschappen steeds vaker online en de platforms waar dit kan schieten als paddenstoelen uit de grond. Daarnaast wordt er binnen het supermarktconcept flink geïnnoveerd om zo de supermarkt van de toekomst neer te kunnen zetten. Tegelijkertijd is er een hang te zien naar het oude: markthallen met overdekte voedselkramen waar je ter plekke verse producten kunt eten, worden steeds populairder.

Online supermarkten
Bijna alle grote supermarkten bieden een bezorgdienst aan van producten uit hun online winkel. Bij deze supermarkten heb je nog steeds de keus om een bezoekje te brengen aan een fysiek filiaal. Online supermarkt Picnic pakt dit anders aan. Het thuisbezorgen van boodschappen is geen extraatje maar het enige waar Picnic zich op richt. Zo wordt er een nieuw distributiemethode aangeboden waarmee boodschappen zonder tussenschakels bij de klant worden gebracht. Hierdoor kan Picnic lage prijzen bieden én gratis bezorging.

Op het gebied van duurzame en streekproducten zijn er ook onlineformules te vinden zoals die van Picnic. Zo sprak Juist laatst met René Bink van het online marktplein ZTRDG. Met ZTRDG wil Bink verse en smaakvolle producten direct van de boer of producent bij de consument brengen. Op de site vind je 100 verschillende kleinschalige producten die op een mooie manier lekkere producten maken. Daarnaast gaat ZTRDG slim om met het aanbod, van te voren wordt aan de producenten gevraagd wat en hoeveel ze kunnen leveren. Op basis daarvan wordt de online winkel ‘bevoorraad’.

Toekomst
Hoewel er veel opties zijn voor het online aanschaffen van onze boodschappen, zullen de fysieke supermarkten voorlopig nog niet verdwijnen. Wel zullen deze winkels moeten blijven innoveren om interessant te blijven voor klanten. Zo wordt er onder meer in Milaan geëxperimenteerd met de supermarkt van de toekomst. MIT Senseable City Lab openende afgelopen december een speciaal ontworpen Coop-winkel volgens een nieuw en slim concept. Displayschermen vertellen klanten het verhaal van het product en de producten zijn gerangschikt naar gemeenschappelijke ingrediënten.

Speciale spiegels boven de schappen tonen alle gegevens van producten zoals de voedingswaarde, het traject dat het product aflegde, de gebruikte bestrijdingsmiddelen en andere handige wetenswaardigheden. Deze gegevens komen tevoorschijn als je het product in de buurt van de sensoren in de spiegel houdt. Leider van het project Carlo Ratti Associate hoopt dat klanten op deze manier langer in de supermarkt blijven en slimmere beslissingen nemen over de producten die ze kopen.

Een ander idee voor de supermarkt van de toekomst komt van Amazon. In Seattle is een Amazon Go winkel geopend, een supermarkt zonder kassa’s. Klanten in deze winkel kunnen alle boodschappen verzamelen en het pand meteen verlaten. Sensoren hebben dan namelijk gedetecteerd wat er allemaal in het mandje is verdwenen. En via de app weet Amazon dat jij je in de winkel bevindt. Na afloop verrekent Amazon de boodschappen via je account. Op basis van je winkelgedrag kunnen er ook suggesties worden gedaan door de winkel die het kopen waard zijn.

Markthallen
Naast moderniseren van supermarkten zien we tegelijkertijd ook ouderwetse vormen aan terrein winnen. Zoals de markthal. In tal van Europese hoofdsteden overigens nog steeds een grote bron voor dagelijkse boodschappen. Maar in Nederland gaan we allang niet meer massaal naar de markt. Nederlanders lijken daarentegen wel warm te lopen voor de markthal, in hippe vorm. In de grote steden worden oude (fabrieks)hallen omgetoverd tot een groot eetterrein waar je verse producten kunt kopen en een gezellig hapje en drankje kunt doen.

In Amsterdam heb je de populaire locatie De Hallen, een oude tramremise opgebouwd tot een ruimte voor onder meer een markthal en restaurants. In de Foodhallen vind je een indoor foodmarket waar je ter plekke kunt genieten van eten en drinken. En in Rotterdam verrees in 2014 de imposante Markthal. In de grote overdekte hal vind je tal van eetkraampjes met verse producten om mee naar huis te nemen, maar ook stands van bekende restaurants of eettentjes waar je direct je luxe hamburger op kunt eten.