Een weg van plastic

Met wegen gemaakt van plastic sla je meerdere vliegen in één klap. Plasticafval krijgt een bestemming waardoor het niet meer in de zee belandt én het biedt een uitkomst voor het toekomstige tekort aan aardolie.  

The Ocean Cleanup
The Ocean Cleanup

Plasticafval vormt wereldwijd een groot probleem. In de oceanen drijft momenteel 8 miljard kilo plastic. Bouwbedrijf VolkerWessels geeft dit afval een andere bestemming met de PlasticRoad, een weg gemaakt van 100 procent gerecycled kunststof. Deze innovatie sluit aan bij de zogenaamde cradle-to-cradle-gedachte; VolkerWessels gebruikt materialen die na hun ‘leven’ als het ene product worden ingezet voor het maken van een ander product. De PlasticRoad ligt ook in het verlengde van het initiatief The Ocean Cleanup dat zich inzet om de zeeën ‘plasticsoep-’ vrij te krijgen.

Gemeenten

VolkerWessels wil met de PlasticRoad ook de problemen van gemeenten oplossen. Zij hebben vaak te maken met (plastic)afvalproblemen. Bovendien zoeken ze naar alternatieve grondstoffen voor asfaltering in verband met een toekomstig tekort aan aardolie. Daarnaast vormt wateroverlast door moeizame waterberging bij hevige regenval vaak een probleem voor gemeenten. Net als samendrukking van de weg door belasting, waardoor ongelijke wegdelen ontstaan. Maar bovenal willen ze dat de weg onderhoudsarm is en zo lang mogelijk meegaat.

Voordelen

PlasticRoad groot
Een holle ruimte onder de PlasticRoad biedt vele voordelen

Een weg gemaakt van plastic is dé oplossing volgens VolkerWessels. De PlasticRoad is gemaakt van een alternatief en duurzamer materiaal, gaat drie keer zo lang mee als een asfaltweg en is ongevoelig voor weersinvloeden. Hij kan met gemak temperaturen van -40 tot +80 graden aan. En doordat de PlasticRoad hol vanbinnen is, kan regenwater daarin worden opgevangen en worden weggevoerd. Een bijkomend voordeel aan de holle ruimte is dat de gemeente kabels en leidingen in de weg kan aanleggen.

Stevig?

Het lijkt erop dat de PlasticRoad alleen maar voordelen biedt. Maar hoe zit het eigenlijk met de stevigheid? Je zou denken dat een holle weg van plastic het verkeer niet houdt. VolkerWessels denkt dat plastic zo stevig en taai is dat het project alleen maar kan slagen. Over de geluidsoverlast die de holle plastic wegen kunnen veroorzaken, maken ze zich ook niet zo veel zorgen bij het bouwbedrijf. En mocht het toch geluidsoverlast met zich mee brengen, dan kan in de PlasticRoad gemakkelijk een structuur worden geperst  die de weg stiller maakt.

Innovaties

Ook denkt VolkerWessels dat de PlasticRoad juist kan worden gebruikt voor het ontwerp van stillere wegen. In plastic valt de structuur voor optimale geluidsreductie immers makkelijker te persen dan in asfalt. De PlasticRoad leent zich ook voor andere innovaties, zoals energieopwekking via de weg en verwarmde wegen. Er zijn nog geen PlasticRoads aangelegd in Nederland, maar VolkerWessels is druk bezig met de realisatie. Ze zijn nog op zoek naar geschikte partners om een prototype te ontwikkelen – om testen en proeven te kunnen uitvoeren. Gemeente Rotterdam heeft zich al aangemeld als proeflocatie.

 

PlasticRoad 4