In gesprek met HousingAnywhere

Archief / In gesprek met / Verdien / 12/12/2017

Door: Joos Levie
 

Op HousingAnywhere kunnen studenten hun kamer verhuren als ze op uitwisseling gaan. Niels van Deuren bedacht het concept in 2009 toen hij zelf in Singapore ging studeren. Inmiddels is de website actief in 63 landen

Wie: Niels van Deuren (29)
Van: HousingAnywhere
Wat: Een online platform voor internationale studenten die kamers zoeken
Sinds: 2009
Actief in: 430 steden wereldwijd

Hoe werkt HousingAnywhere precies?

‘Als je naar het buitenland gaat kan je via HousingAnywhere je eigen kamer verhuren. Daarnaast kun je via ons ook een kamer vinden in de stad waar je gaat studeren. Kamers worden dus aangeboden door studenten die zelf naar het buitenland gaan, maar ook door particuliere verhuurders die graag tijdelijk kamers aan studenten verhuren. De huurtermijn kan lopen van drie tot twaalf maanden. Het is een soort Marktplaats voor kamers.

Hoe gaat het proces in zijn werk?

‘Stel, je gaat studeren in Barcelona. Je boekt dan via ons een kamer en houdt eerst een gesprek met de huisbaas. Je stuurt bijvoorbeeld wat berichten heen en weer om vragen te stellen. Vervolgens betaal je de huur eerst aan HousingAnywhere. Als je dan aankomt in Barcelona heb je twee dagen de tijd om te controleren of alles aan de kamer klopt. Wij storten daarna pas de huur op de rekening van de verhuurder. HousingAnywhere dient eigenlijk als een soort automatisch tussenpersoon.’

Bemiddelen jullie ook als iemand bij een kamer aankomt en niet tevreden is?

‘Ja. Dat doen we aan de hand van foto’s. We vragen de huurder dan om foto’s te sturen en vergelijken dat met hoe de kamer geadverteerd staat op onze site. Als blijkt dat het inderdaad niet klopt, bijvoorbeeld de foto’s op de site laten een mooie kamer met grote ramen zien en het blijkt een keldertje te zijn, dan krijgt de student zijn of haar geld terug. Maar dit gebeurt zelden hoor.’

Hoe is jullie uitbreiding naar zo veel landen ontstaan? Eerst Nederland, toen België, Duitsland etcetera?

‘In 2009 ging ik vanuit Rotterdam naar Singapore op uitwisseling voor mijn studie.  Ik wilde mijn kamer tijdelijk verhuren voor de periode dat ik weg zou zijn, maar kwam er achter dat er eigenlijk geen platform bestond waar ik dat kon doen. Er waren wel wat Nederlandse sites, maar dat was allemaal meer op lange termijn gericht of permanente huisvesting gericht. Er was natuurlijk Air B&B voor toeristen, maar eigenlijk geen website waar ik zelf 6 maanden mijn woning kon aanbieden. Dus toen ben ik zelf een platform gaan opzetten.

Studiegenoten vonden het ook wel handig, dus zette daar ook hun kamers op. Mijn universiteit, Erasmus in Rotterdam, kreeg er ook lucht van en wilde er ook gebruik van maken. Zij gingen dan internationale studenten die naar Rotterdam kwamen doorverwijzen naar onze site. Zo begon het balletje een beetje te rollen in Rotterdam. Vanuit daar zijn we door heel Nederland gelanceerd. Ook huisbazen hoorde erover en vonden het interessant, dus zo sloten zij zich ook aan.

Daarna belde de Universiteit van Keulen, dus zo zijn we in Duitsland opgestart. Ik zat op een internationale studie, en heb toen verschillende buitenlandse studiegenoten gevraagd of ze wilde gaan helpen rondbellen naar buitenlandse universiteiten om ons platform aan te bieden in Europa. Zo gingen we online in Zweden, Denemarken, Noorwegen, Italië, Spanje, eigenlijk overal! Behalve België. Gek genoeg lukt het ons niet om in België voeten aan de grond te krijgen! Het zou inderdaad een logische tweede stap zijn vanuit Nederland, maar het is ons tot nu toe niet gelukt om daar actief te worden.’

 

Dus je bent eigenlijk eerst door een aantal universiteiten opgebeld, en erna ben je zelf actief gaan zoeken in het buitenland naar hogescholen en universiteiten die zich wilde aansluiten?

‘Ja, precies. Het begon in Rotterdam, en daar staat ons kantoor nu nog steeds.’

 

Is jullie concept zo succesvol omdat het echt uniek is, of is er een bedrijf waar je HousingAnywhere mee vergelijkt?

‘Er is niet echt iets vergelijkbaars alleen voor huisvesting. Wat je veel ziet is dat mensen hun kamer via Facebook aanbieden. Die site is niet het meest ideale verhuurplatform, het is daar niet voor gemaakt. Als mensen eenmaal van ons horen vinden ze het vaak gelijk heel handig, iedereen kent wel iemand die wil verhuren. Ook voor huisbazen is het heel interessant.’

 

Hoe staat je bedrijf er nu voor?

‘Heel goed! In 2016 zijn we 250% gegroeid. Dat hebben we eigenlijk elk jaar gedaan in de afgelopen 4 jaar. Ik hoop dat in 2018 vol te houden, ik weet niet of het lukt want op een gegeven moment gaat de rek er wel een beetje uit. Maar we groeien echt nog flink.’

 

Komt het omdat nog steeds veel universiteiten zich aansluiten?

‘Ja, we zijn natuurlijk in 63 landen actief maar dat moet je eigenlijk op een stedelijk niveau bekijken. De groei komt voornamelijk door het aansluiten van nieuwe steden en het doorgroeien in steden waar we al actief zijn. Bijvoorbeeld Rotterdam, waar we al 8 jaar actief zijn, groeien we nog steeds. Elk jaar komen er meer internationale studenten en meer particuliere huisbazen omdat het een aantrekkelijke markt voor ze is.’

 

En denk je dan in de Verenigde Staten concurrentie te hebben van een site zoals Craigslist, waar veel kamers op verhuurd worden?

‘Craigslist is natuurlijk de plek waar nu mensen kamers op aanbieden in Amerika, maar wij denken dat ons platform veel beter in elkaar zit. Omdat wij bijvoorbeeld als tussenpersoon optreden bij de eerste keer dat je huur betaalt is dat veel veiliger dan Craigslist, waar je niet kan controleren of de persoon met wie je onderhandelt kwade bedoelingen heeft.’

 

Wat vind je zelf het leukste aan ondernemen, en het runnen van een bedrijf?

‘Het leukste aan dit bedrijf vind ik het internationale aspect. Vanuit een kantoor in Rotterdam kan je studenten over de hele wereld helpen.  We gaan ook soms bij universiteiten langs, dus het is ook leuk aan dit werk dat ik een beetje de wereld te zien krijg.

Het leukste aan ondernemen vind ik dat je je eigen ideeën zo goed als direct in gang kan zetten. Vooral als je net begint. Nu zijn we acht jaar verder en heb ik 80 mensen in dienst dus dan is alles meer onderdeel van een proces, maar op het begin deed ik natuurlijk nog alles zelf.’

 

Werkte dat ook altijd? Of waren er ook dingen die niet lukte? Waren er leermomenten?

Een van die dingen was toch dat we niet op landen gericht moeten zijn, maar echt op stedenniveau moeten denken. Want binnen de huisvestigingsmarkt heb je natuurlijk een hele andere dynamiek per stad, en niet per land. En elke stad heeft aandacht nodig. Als we in een nieuwe stad lanceren, moeten we ons natuurlijk plaatselijk bekend maken. Dit doen we enerzijds offline, met flyers en posters, maar ook online met advertenties. We hebben mensen die daarvoor ook steden afreizen.’

 

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

‘Het zit al in de naam! Op de lange termijn is dat echt ‘housing anywhere’, dus overal actief zijn. Uiteindelijk willen we de hele wereld veroveren. Voor 2018 staat West-Europa op de planning. De steden waar we actief zijn willen we nog meer gaan uitbreiden. De volgende stap is de Verenigde Staten. Daar zijn we al actief bij Berkeley University en Boston en New York. En dat gaat eigenlijk wel goed, de markt groeit gewoon organisch door. Maar voordat we  ons daar verder gaan willen we eerst in heel Europa actief zijn.’

Medewerkers van HousingAnywhere

 










0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een + 11 =





Vorige artikel

Tovermiddel blockchain

Volgende artikel

Weekendtips 16 en 17 december




Volgende artikel

Tovermiddel blockchain

Het begrip blockchain duikt steeds vaker op als hét tovermiddel om onze maatschappij te wapenen tegen hackers en corruptie....

11/12/2017