In gesprek met: Jeroen Doorenbos van Belsimpel

In de nieuwe Juist lees je over Jeroen Doorenbos (33), die als student het succesvolle internetbedrijf Belsimpel opzette. Daar legt hij het geheim van de Belsimpelmethode uit. Lees hier meer over zijn succesformule en de toekomst van het bedrijf 

 

 

Wat bieden jullie dat concurrenten niet doen?

‘Heel veel, dat begint al bij de advieskant. We willen niet zomaar opties aanbieden, maar je echt helpen met het vinden van een abonnement dat bij je past. We hebben daarvoor een app ontwikkelt waarbij je je verbruik kan bijhouden. Die app kan je dan een abonnement aanraden, maar ook aangeven wat een geschikte opvolger is voor het toestel dat je hebt. Heel handig, want veel mensen hebben echt geen idee.’

 

Is goede klantenservice het belangrijk voor het succes?

‘Ja zeker met e-commerce; je moet heel veel goed doen om te slagen. Het is een efficiency wedstrijd. Het gaat heel snel, het  met online ondernemen moet je heel veel inzetten om bij te blijven in de groei. Vroeger vonden mensen het bizar om te merken dat wij ook op zondag te bereiken waren, nu kan dat eigenlijk niet meer anders. Ik vind dat niet erg dat zoiets moet, want dat is heel handig voor klanten. Het is een nieuwe realiteit.

 

Is de toekomst van het mobiele telefoonabonnement een  all-inclusive vaste prijs, zoals je in Amerika vaak ziet?
En zo ja, is dat een bedreiging voor jullie verdienmodel, of juist een aanvulling?

‘Amerika is een bijzonder verhaal. Het is een markt met relatief weinig spelers, en natuurlijk geografisch gezien een enorm gebied. De prijzen liggen in Amerika relatief hoog. In Nederland hebben  we meer verschillende scenario’s: aanbiedingen voor mensen die alles onbeperkt willen, of mensen die liever minder geld uitgeven. Als we zeggen dat alles onbeperkt wordt, gaan de prijzen voor de onbeperkte abonnementen wat omlaag, maar alle andere prijzen omhoog. Dus voor de mensen die minder willen betalen is dat weer minder gunstig.

En het is natuurlijk een verdienmodel van providers om verschillende mensen aan te spreken: personen die meer of juist minder geld eraan uit willen geven. Ik zie de markt niet zo heel snel veranderen daarin.Mocht dat wel zo zijn dan gaan we minder zitten op de complexiteit van verschillende abonnementen.  Maar er zullen altijd verschillen tussen providers blijven. Dat overzicht is maar een kleine radar in het totaalpakket wat wij aan klanten leveren.’

Belangrijkste les?

‘Moeilijk.. We kijken veel vooruit. Je neemt natuurlijk altijd beslissingen op basis van informatie die je op dat moment hebt. Als later blijkt dat zo’n beslissing dan toch niet heel handig is, kun je er wel heel lang bij stil blijven staan maar dat proberen we te doen. Echt enorme blunders hebben we nooit begaan. Ik heb wel eens een banner voor 2.500 euro op een site gehuurd waar we uiteindelijk 1 abonnement op verkocht hebben. Het was de duurste marketinguitgave in de historie van het bedrijf. Dat was 12 jaar geleden heel veel geld en vind ik nu nog steeds zonde. Maar zo’n ramp is het ook weer niet en nu maakt het een leuke anekdote!

Soms zou ik dingen sneller of beter geregeld hebben, maar het leuke is dat omdat we een steeds groter bedrijf zijn geworden het ook steeds makkelijker wordt om slimme mensen aan te trekken. Je ziet dat dit type bedrijf steeds populairder wordt onder afgestudeerden, zowel Alfa’s als Bèta’s. De dynamiek om jonge slimme mensen aan te trekken is natuurlijk heel leuk. Een hoop mensen die nu bij ons aan de slag gaan had ik vijf jaar geleden ook wel gewild!’