• MARTIN-PARR-FOTOWEDSTRIJD-MEEDOEN

In gesprek met: John Altman

Het Nederlandse snackassortiment is saai, kan gezonder en bovendien veel leuker. Julie en Marie Claire van der Lande zagen hier een gat in de markt, en zette het bedrijf John Altman op. Met succes!

Julie (links) en Marie Claire

Wie: Julie (31) en Marie Claire (41) van der Lande

Van: John Altman, guilt-free snacks

Sinds: najaar 2015

Wat is John Altman precies?

John Altman is een merk van mij en mijn zus Marie Claire, en wij brengen guilt-free snacks op de markt. We bedoelen daarmee dat onze snacks, popcorn en noten, altijd een beter alternatief zijn in het snackassortiment. De producten zijn altijd 100% natuurlijk, en we werken met partners voor een betere wereld zoals Max Havelaar en de Regenboog groep. En het belangrijkste is dat de producten altijd heel lekker zijn!

 

Hoe is het idee voor John Altman ontstaan?

Marie Claire, heeft heel lang bij Unilever gewerkt en zag daar een markt voor producten die beter, duurzamer en leuker konden. En onze derde zus is ook ondernemer, zij heeft de Buurtboer opgezet. We komen een beetje uit een ondernemersgezin, want onze opa was ook ondernemer. Dus ik en Marie Claire wilde ook graag gaan ondernemen, en de voedingssector is wel echt onze passie. We hebben dus een kans gegrepen die Marie Claire zag liggen!

 

Vanwaar de naam John Altman?

We hebben dit merk twee jaar geleden overgenomen van twee reclamemannen, zij hadden het opgezet maar deden er verder niet iets mee. Zij verkochten in eerste instantie koekjes, maar wilden geen foodmerk hebben. Toen kwamen wij met ze in contact, want dat was natuurlijk wel precies wat wij wilden doen.

John Altman is een fictief persoon, die symbool staat voor het merk. Met zijn uitstraling proberen we het merk waardig vorm te geven. Hij zou bijvoorbeeld een hippie kunnen zijn die popcorn verkoopt. Met dat positieve proberen we het genieten te stimuleren en dat je het leven met een knipoog moet bekijken. Het moet vooral leuk en lekker blijven!

 

Jullie hebben net een crowdfunding gedaan. Hoe gaat het nu?

Ja, we wilden €100.000 binnenhalen, en dat is in twee weken gelukt! Het is heel fijn dat we hiermee de bevestiging hebben gekregen dat mensen geloven in ons product. Het gaat heel goed, we liggen bij 400 verkooppunten: Marqt, AH To Go, maar ook tankstations en in bedrijfskantines en groothandels.  We hebben er wel bewust voor gekozen om niet inde grote retailsupermarkten te komen, we willen eerst een merk opbouwen buiten die grote ketens om.

 

Wat zijn jouw werkzaamheden binnen het bedrijf?

Marie Claire is tien jaar ouder, en die is echt opgegroeid met traditionele marketing waar veel waarde wordt gehecht aan strategieën. Ik heb hiervoor gewerkt bij een online marketing bureau wat veel kleiner was. Ik ben veel meer gewend om gewoon aan de slag te gaan en dingen te proberen. Marie Claire denkt veel meer de grote lijnen, dus hebben we allebei taken die daarbij passen op ons genomen. Ik doe meer de marketingkant, en Marie Claire de sales. We zijn ook veel tijd kwijt aan productontwikkeling, dat doen we wel samenWat zijn jullie toekomstplannen?

We hebben heel veel plannen, maar het belangrijkste vinden we dat we met veel plezier aan een mooi bedrijf blijven werken. Ons uiteindelijke doel is dat heel Nederland onze snacks kent.

 

Zijn jullie ook bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten?

Ja, daar zijn we altijd mee bezig. De popcorn en noten lopen goed dus die zullen zeker blijven. Je hebt natuurlijk ook kans dat iets een keer niet aanslaat, dus we blijven proberen. We willen elk jaar een nieuwe snack aan ons huidige assortiment toevoegen.