Innovatieve stadsparken

In een groot aantal plaatsen wordt het groen terug gehaald naar de stad. Innovatieve stadsparken worden gebouwd op tunnels en andere daken. En havenstad Rotterdam kreeg zelfs een dobberend bos.

De stad Rotterdam heeft in een van de havens een dobberend bos liggen. Een twintigtal iepen is op oude zeeboeien geplaatst en drijft nu in de Rijnhaven. Het is een idee van kunstproducent Jeroen Everaert die het plan samen met Hogeschool Rotterdam en de TU Delft wist te realiseren. De gemeente Rotterdam is er erg blij mee, er werd namelijk naar een bestemming gezocht voor de leegstaande havens in de stad. Het Dobberend Bos zal de komende vijf jaar in de haven liggen. Met het project wordt aandacht gevraagd voor klimaatverandering, innovatie en gezondheid in stadscentra en voor bewustwording van het belang van groen in de stad.

dobberendbos2-2

Rotterdam kent ook het grootste dakpark van Europa. Een bewonersinitiatief dat in 2013 gerealiseerd werd. Het Dakpark Rotterdam is 1.200 meter lang, 85 meter breed en is gebouwd op negen meter hoogte, op een winkelboulevard. Je vindt er mooi mediterrane tuin, een speeltuin en een buurttuin. Vanaf het park heb je prachtig uitzicht over de haven. In het park is ruimte voor activiteiten die je in elk park kunt doen: zonnebaden, barbecueën of sporten. Je kunt het Dakpark op door de bijzondere watertrap te betreden, waar water vanaf loopt en een leuke speellocaties voor kinderen is in de zomer.

 

Het dakpark Orlyplein bij station Amsterdam Sloterdijk won laatst een Gouden Zwaluw. Deze prijs wordt jaarlijks door de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap uitgereikt aan de organisatie die zich verdienstelijk maakt om de natuur in de straat, wijk of stad te bevorderen. Op het voormalige busstation op het dak boven het station is getransformeerd tot een waterbergend groen park met tal van kleurrijke planten en groen. Het dakpark heeft in totaal een oppervlak van 8000 vierkante meter, bestaande uit 85.000 bomen, bloemen en planten. Het stationsplein oogt nu vrolijk en levendig, waardoor je even vergeet dat je je in een stationsgebied begeeft.

 

Parken op tunnels
In Utrecht hebben ze een park op de tunnel van de A2: het Willem Alexanderpark. Het pad van het park ligt als een dijk bovenop de tunnel. Aan de stad van de Stadsbaan is het park begroeid met vele soorten planten. Het zijn in totaal 135.000 vaste planten die over een lengte van 1 kilometer verspreid liggen. Ook heeft het park drie sportvelden en is er genoeg ruimte voor ontmoeting. Er zullen ook meer banken en tribunes geplaatst worden wanneer er meer gebruikt wordt gemaakt van het park. Het pad in het park ligt op piepschuim, wat voor minder gewicht op de tunnel zorgt. DS Landschapsarchitecten Amsterdam ontwikkelde het project, samen met de gemeente en haar bewoners.

d196bbc65062d6291cd5e398b5417cb1

Op de nieuwe spoortunnel in Delft, de Willem van Oranjetunnel, komt in 2018 ook een park. Het park moet ongeveer 600 meter lang en 40 meter breed gaan worden. De stad wil dat het een park voor iedereen wordt, waar ook iedereen de kans krijgt om er aan mee te denken. Bij het ontwerp is er ook aandacht voor vernieuwende, slimme en duurzame toepassingen zoals duurzame verlichting. Het is de bedoeling dat je straks van alles kunt doen in het park op de tunnel: van het genieten van de zon tot joggen, wandelen en lunchen op het terras. Pas over drie jaar kan er begonnen worden aan het park, want in 2018 zal de tweede spoortunnelbuis klaar zijn en komt het bouwterrein vrij.

Buitenland
In New York kennen ze het bijzondere stadpark The High Line. Dit park ligt boven de grond, op een verhoogde spoorweglijn die niet meer in gebruik is. Het park is zo’n 1,6 kilometer lang en ligt aan de Lower West Side van Manhattan in de wijk Chelsea. The High Line is sinds de opening van het gehele park in 2014 in korte tijd zeer populair geworden onder de bewoners van de stad. Het park kent veel groen, die geselecteerd zijn op hun duurzame onderhoud. The High Line is in 2004 door de Nederlander Piet Oudolf ontworpen. In Seoul komt ook een nieuw stadspark van de hand van Nederlandse ontwerpers. Het architectenbureau MVRDV kreeg de opdracht om een oud viaduct om te bouwen tot stadspark in het centrum van Seoul. Het bouwwerk is 17 meter hoog en werd in de jaren ’70 aangelegd als doorgaande weg van het westen van de stad naar het station.

141250-Danielle en Ruben-921179-original-1410362626