Ongeschreven regels van de e-mailaanhef

Archief / Verdien / 28/08/2017

Door: Juist
 

Hi, ha, of gewoon ‘geachte mevrouw’. De aanhef van een e-mail kan vele gedaanten aannemen. Fleuriëtte van de Velde verdiept zich in de ongeschreven regels.

Hi Fleuriëtte. Als ik een e-mail krijg met deze aanhef, weet ik al hoe laat het is. Dikke kans dat de afzender een pr-medewerkster is (pr-mannen zijn dun gezaaid), of beter een meisje, want ze zijn doorgaans jong, mogen nog geen senior voor hun functietitel zetten en ze blijken allemaal dezelfde lieve, hoge stemmen te hebben als ze ‘nog even’ achter hun mail aan bellen. En ze schrijven dus allemaal ‘Hi Fleuriëtte’. Of soms: ‘Hi Fleur’. Voor de goede orde: ik ken deze meisjes niet. In de pr-wereld gaat het er informeler aan toe dan in mijn wereld. Ik zou in elk geval nooit iemand die ik niet ken aanspreken met ‘Hi’ plus alleen de voornaam.

Maar hoe dan wel? Ook al is de e-mail al jaren ingeburgerd, voor veel werkenden blijft het een dilemma om de juiste toon te vinden in een zakelijke mail, of tegenwoordig ook steeds vaker: in een whatsappje. ‘Geachte mevrouw De Bruin’ (de echt nette mensen houden het trouwens bij ‘Geachte mevrouw’) of ‘Geachte heer Bos’ is weer het andere uiterste. De ‘geachte’- mails ontvang ik meestal van ouderen, of uit de juridische sector, waar de omgangsvormen formeler zijn dan op, zeg, een reclamebureau.

Varianten die in mijn inbox veel voorkomen, zijn ‘Beste, Goedemorgen/ middag Fleuriëtte’ en ‘Dag Fleuriëtte’. Zelf vind ik ‘Beste Janine de Bruin’ een aardige tussenoplossing, al hoor ik anderen die dat maar weer gekunsteld vinden. ‘Beste Janine’ kan soms ook, voor leeftijdgenoten. In Angelsaksische landen doen ze niet zo ingewikkeld. Daar schrijven ze altijd alleen iemands voornaam. Dear Bob. Nooit Mr. die of Mrs. die. Al mail je de CEO van een bank. Ik zie het al voor me: ‘Beste Ralph, mag ik je een keer interviewen over de ING? Groeten!’

Vooral in Amerika laten ze dat Dear steeds vaker weg en houden ze het bij een voornaam. ‘Richard’, en dan de boodschap. Als iemand mij in het Nederlands zo mailt, schrik ik een beetje. Ik verwacht dan een boze mail. Maar dat komt natuurlijk doordat we een dergelijke aanhef hier niet zijn gewend. Lekker makkelijk is het wel. Hoef je ook niet meer te dubben over de aanhef als je elkaar eenmaal vaker mailt (Hoi Suzanne? Hallo Suzanne? Ha Suzanne?).

Die Engelstaligen hebben het sowieso een stuk makkelijker want die hoeven ook al niet na te denken over ‘u’ of ‘jij’, nog zo’n dilemma. Iemand van mijn leeftijd of jonger noem ik ‘je’, alles boven de zestig ‘u’. Lastig vind ik degenen die een jaar of tien ouder zijn. Voor je het weet, voelen ze zich beledigd omdat je ze met ‘u’ aanspreekt (sommigen vinden ‘u’ een synoniem voor oud).

Een etiquettedeskundige aan wie ik dit alles eens voorlegde, legde uit dat er geen echte ‘regels’ zijn. De digitale communicatie ontwikkelt zich zo razendsnel dat regels verdwijnen voor ze gemeengoed kunnen worden, was haar conclusie. Het was voorlopig vooral een kwestie van ‘gezond verstand’, zei ze me. En verplaats je in de ontvanger. Een hoogleraar aan de Universiteit Leiden vertelde me laatst dat ze geregeld mails van studenten ontvangt die beginnen met ‘Hoi’. Daar zou wat inlevingsvermogen wel op zijn plaats zijn.

Naar mensen die ik geregeld mail, laat ik de aanhef steeds vaker weg. Gewoon lekker plompverloren to the point komen: mij beledig je er niet mee. Al die vriendelijk bedoelde, originele afsluitingen van zo’n mail hoeven van mij ook niet. Het kost allemaal tijd. Wat is er mis met ‘vriendelijke groet(en)’, ‘groet’ of – vooruit – ‘hartelijke groet’ en dan lekker makkelijk standaard in de digitale handtekening? Ik wil geen ‘zonnige’, ‘sportieve’ of – de allerergste – ‘warme groet’. Je hoeft mij ook geen ‘fijne dag’ te wensen. Of, een ‘fijn weekend’, wat mij soms ‘alvast’ op donderdagmiddag wordt toegewenst. Je moet duidelijk zijn, zei de etiquettedeskundige ook. Dan stel ik voor om één standaard-aanhef en -afsluiting in te voeren. Dat is pas duidelijk. En het scheelt zeeën aan tijd.










0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × vier =

Tags:



Vorige artikel

'Wij zijn hier verslaafd aan data'

Volgende artikel

Beste reisfoto's van het jaar





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

'Wij zijn hier verslaafd aan data'

Het aantal medewerkers verdubbelde, de omzet steeg vorig jaar met 60 procent. En dit jaar weer. Jongerenuitzendbureau YoungCapital...

25/08/2017