‘Ook de traditionele verhuizer doet mee’

Archief / In gesprek met / 18/01/2018

Door: Joos Levie
 

Het concept van ScanMovers lijkt een kruising tussen Booking.com en Skyscanner. Speciaal voor mensen die gaan verhuizen, biedt ScanMovers een online platform dat de beste verhuisbedrijven voor jouw wensen selecteert

Maurits Koopman (links) en Boyan Nijpels willen transparante markt

Dat verhuizen gepaard gaat met veel stress, weten Boyan Nijpels (27) en Maurits Koopman (27) maar al te goed. Toen Boyan in maart 2016 de woning van zijn vriend Maurits overnam, zochten ze een goede, betaalbare verhuizer. Dit bleek lastig. Vanachter hun computer konden ze moeilijk inschatten hoe betrouwbaar de onlinerecensies waren. Ze besloten de verhuizing zelf te organiseren. Nijpels: ‘Met alle negatieve gevolgen van dien, want je loopt tegen allerlei onvoorziene situaties aan. Na deze ongelukkig verlopen verhuisdag, besloten we dat het anders moest.’ Uit hun persoonlijke frustratie ontstond het idee voor ScanMovers, dat inmiddels een succesvolle start-up is.
ScanMovers biedt een onafhankelijk platform waar klanten die gaan verhuizen hun gegevens en wensen invullen, waarna ze offertes van verhuisbedrijven ontvangen en zelf de verhuizer kunnen kiezen die het beste bij hen past. ‘Het helpt niet mee dat veel klanten onervaren zijn met verhuizen, want gemiddeld verhuist men maar één keer in de zeven jaar,’ legt Nijpels uit. ‘Mensen weten vaak niet waar ze moeten zoeken naar een goede verhuizer, of wat de markt te bieden heeft. Daarnaast hebben ze moeite met het doorgeven van de juiste gegevens, zoals hoeveel dozen ze nodig hebben of hoeveel spullen ze verhuisd willen hebben.’
Precies daar wil ScanMovers een verschil maken. Alle aanvragen worden uitvoerig gecontroleerd op volledigheid, om ervoor te zorgen dat op de verhuisdag zelf de klanten, maar ook het verhuisbedrijf niet voor onvoorziene vertragingen komen te staan die kunnen leiden tot extra kosten. Het voordeel voor de klanten is dat ze offertes krijgen waarvan de prijs vaak scherper is dan wanneer ze die bij het verhuisbedrijf zelf aanvragen, omwille van de concurrentie.
De vraag naar verhuizers is heel ongelijk verdeeld. Iedereen verhuist het liefst in het weekeinde, zodat je geen vrije dagen hoeft op te nemen, of aan het einde van de maand, omdat dan huurcontracten aflopen. Het platform faciliteert verhuizers om minder populaire dagen op te vullen, waardoor klanten al gauw maar de helft van de prijs hoeven te betalen als ze bijvoorbeeld besluiten op een maandag te verhuizen.
Nijpels erkent dat verhuizen een traditionele bedrijfstak is, en dat het soms lastig is om verhuizers die al decennia op dezelfde wijze opereren, te overtuigen van de voordelen van hun platform. ‘Het heeft even geduurd voordat ook de meest traditionele verhuizers inzagen dat wij er zijn om ze te helpen. Bijvoorbeeld met onlinemarketing en een klantenservice. Wat ze uiteindelijk over de streep trok, is de gratis toegang tot een heleboel potentiële nieuwe klanten.’ Geld verdient ScanMovers door een percentage per verhuizing te vragen. Dit gaat af van de marge van het verhuisbedrijf, maar dat heeft weer geen acquisitie- en marketingkosten – net zoals Booking.com. Over hun toekomst zijn Nijpels en Koopman duidelijk: ‘Onze focus is volledige transparantie in de markt waarbij elke verhuizer voor elke klant beschikbaar is.’










0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × drie =

Tags: , ,



Vorige artikel

Bijzondere bomen

Volgende artikel

Het recept voor geluk





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

Bijzondere bomen

Geen wezen op aarde kan zo oud en groot worden als de boom. Juist Magazine selecteerde de bijzonderste exemplaren die wereldwijd...

16/01/2018