Start-up ParkBee: ‘Met de app open je de slagboom’

Archief / In gesprek met / Verdien / 23/10/2017

 

Parkeergarages van bedrijven staan tweederde van de dag en in de weekenden leeg. ParkBee ontwikkelde een systeem waarmee particulieren dan kunnen parkeren.

Wat doen jullie?

‘In het kort: wij maken parkeergarages van bedrijfsgebouwen toegankelijk voor consumenten. Die parkeergarages staan ’s avonds, ’s nachts en in het weekeinde leeg. Dat is zestien uur of meer per dag. Maar ook overdag is er leegstand. Wij zorgen dat je daar dan kunt parkeren. Dit doe je vanuit de app van Parkmobile en Park-line. Wij bieden onze partners de back end-technologie en de hardware voor het openen van de slagboom. Vervolgens kun je met één druk op de knop van je smartphone de slagboom van een van onze parkeergarages openen. Daarmee zijn we een betaalbaar alternatief. Soms zijn we zelfs 50 procent goedkoper dan andere parkeergarages en wel 30 procent goedkoper dan parkeren op straat.’

Welk probleem lossen jullie op?

‘Parkeren is in alle grote steden een probleem, voornamelijk door het gebrek aan capaciteit. Bovendien is parkeren ontzettend duur. De parkeerlocaties die er zijn, moeten daarom goed worden benut. Ik ben verbaasd dat dit nog niet gebeurt. Er wordt veel geïnvesteerd in nieuwe parkeerplekken, maar wij willen juist de onbenutte capaciteit van parkeergarages van bedrijven toegankelijk maken. Dingen moeten slimmer kunnen door te werken met bestaande bronnen en apps.’

Technologie dus?

‘We gebruiken de bestaande infrastructuur van be- drijven. Het moet makkelijk blijven voor de eigenaren van de parkeergarages, daarom bieden wij de hardware aan. En we gebruiken parkeer-apps die er al waren, inclusief hun grote klantenbestanden. De meeste start-ups komen met een geheel nieuwe app of platform, maar volgens ons is het beter om eerst te kijken naar welke bestaande oplossingen kunnen worden benut. Door gebruik te maken van de parkeer-apps die er al zijn, kunnen wij makkelijker uitbreiden en gemakkelijker doorgroeien.’

Voor wie is ParkBee?

‘Voor degenen die ParkBee voor het eerst gebruiken, is het best spannend. Maar als alles goed gaat, zijn ze er blij mee en vinden ze het een coole ervaring. Je moet wel een beetje een innovator zijn als je ParkBee wilt gebruiken, daarom zijn het vooralsnog vaak mensen die al veel met hun telefoon doen en die technologie logisch vinden. Maar het moet uiteindelijk toegankelijk zijn voor iedereen en dat betekent dat we het extra duidelijk moeten uitleggen aan de gebruikers die gewend zijn aan de parkeerpaal.’

Wat is jullie verdienmodel?

‘We delen de inkomsten van het parkeren met de eigenaar van de parkeergarage. En een deel geven wij weer aan Parkmobile en Park-line. We richten ons vooral op vastgoedbedrijven, want we hebben schaal nodig voor het installeren van de techno- logie. Dat kunnen we niet doen voor iemand die maar één of twee parkeerplekken beschikbaar heeft.’

Wat zijn de uitdagingen?

‘De partijen met wie we willen samenwerken, zijn voorzichtig, hoewel ze het een mooi idee vinden om hun leegstand te optimaliseren. Het beslissen duurt lang omdat dit concept niet past bij hun manier van denken. Onze contracten zijn heel flexibel, daarop zijn die bedrijven niet ingericht. Het is zeker een uitdaging om ze aan boord te krijgen. En je moet daarin wel je positie weten. Het is belangrijk dat je ze leert snappen, ze hebben een reden om het op hun manier te doen.’

Hoe gaat het?

‘We bestaan sinds 2013 en hebben al tienduizenden gebruikers, dat worden er per dag meer. Daarnaast hebben we een goede return customer rate: van de honderd gebruikers komen er zestig terug. We groeien maandelijks erg hard. Hierdoor hebben we meer parkeergarages nodig. Dat is echt een luxeprobleem. In Nederland zitten we nu in veertien steden met in totaal meer dan veertig parkeergarages. De echte grote internationale steden zijn natuurlijk veel interessanter. Daarom denken we bij uitbreiding ook niet in landen, maar in steden. We zullen bijvoorbeeld eerder naar Parijs gaan dan naar heel Frankrijk. Dat doen we om snel te kunnen groeien, dat lukt niet als je je op een heel land focust.’

Hoe ziet zo’n uitbreiding eruit?

‘Dankzij een investering van 1,8 miljoen is doorgroei in het buitenland mogelijk. Dat zouden we niet snel van de eigen winst kunnen doen. We zijn net in Londen begonnen. Als het daar lukt, hebben we het ultieme bewijs dat de internationale uitbreiding gaat lukken. Voor we naar een nieuw land gaan, kijken we naar een aantal criteria. De parkeerdruk en de parkeerkosten moeten er hoog zijn. Daarnaast moet het land een goede parkeer app hebben die veel wordt gebruikt. En we kijken naar hoe technology driven mensen zijn. Nederland staat in de top-5 van landen waar wij naartoe zouden gaan. Hier kun je goed veilig mobiel betalen en het gebruik van smartphones is hier heel groot.’

Hoe zie je de toekomst van het parkeren?

‘Veel gemeenten in Nederland willen in de toekomst geen auto’s meer op straat. Auto’s moeten het beton in, in plaats van het asfalt op, zeggen ze dan. Dat is alleen maar positief voor ons. En onze parkeergarages staan vaak aan de rand van de stad. Dat is goed, mochten de auto’s helemaal uit de stadscentra worden geweerd. In de toekomst kunnen we misschien ook laadplekken creëren op alle ParkBee-locaties. Tegen die tijd weet je auto wellicht waar de laadplek is en rijdt daar dan zelfstandig naartoe. Zo’n netwerk wordt heel belangrijk. Wij zijn een geschikt bedrijf om dit soort dingen te onderzoeken, omdat we een echt techbedrijf zijn.’

V.l.n.r.: Jian Jiang, Tom Buchmann en Wouter de Bruijne van ParkBee










2 Reacties

op 27/10/2017

Kan ParkBee al een overzicht van de garages geven die aan dit project reeds deelnemen?



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

drie × 1 =



Sanne Wolters
Sanne Wolters
Sanne Wolters is redacteur bij Elsevier Juist en schrijft stukjes voor de website én het blad.




Vorige artikel

Weekendtips 21 en 22 oktober

Volgende artikel

Win een hoofdtelefoon en powerbank van Moshi x Jason Wu




Volgende artikel

Weekendtips 21 en 22 oktober

Ook deze week verzamelde Juist Magazine weer vijf leuke culturele weekendtips. Met dit weekend onder meer Wim Sonneveld...

19/10/2017