Secretaresses op afstand

Archief / Verdien / 11/09/2017

Door: Juist
 

De secretaresse? Die zit niet meer aan een bureau naast de kamer van de baas. Ze is nu een assistant en je huurt haar in via een flexibel abonnement bij Headroom

Tekst: Katja Keuchenius

Wie: Kristel Kuit (35), Céline Doornink (32) en 14 assistants
Kosten: executive abonnement, 16 uur assistance voor 850 euro per maand; VIP-abonnement, 32 uur voor 1.600 euro per maand; Big Momma, 48 uur voor 2.250 euro per maand
Klanten: onder meer Booking.com, Vandebron, Bagels & Beans en Bloomon

Wat bieden jullie aan?

Personal assistance op een flexibele abonnementsbasis. Onze assistants werken op afstand, ze zitten niet bij de klant op kantoor. Een ondernemer hoeft dan geen bureau te regelen en een assistent werkt veel flexibeler. Omdat wij niet op kantoor zitten, voelt een klant zich bovendien veel geruster om dingen aan ons uit te besteden zoals mailwisselingen over een collega of privézaken als vakanties of doktersafspraken.’

Wie zijn jullie klanten?

‘We richten ons op ondernemers met minimaal tien man personeel. Als ondernemers snel willen groeien en gelukkig willen zijn, kunnen ze simpelweg niet alles alleen. Ze willen headroom, daar zien we onze meerwaarde. Ideale klanten hebben het óf veel te druk óf weten dat ze slimmer kunnen werken. Ze komen niet meer toe aan dingen als strategie of sales, omdat ze te veel bezig zijn met operationele dingen. Leeftijd maakt niet uit, maar klanten moeten wel geïnteresseerd zijn in groei en ontwikkeling. Wij moeten goed met iemand kunnen communiceren en zien waar we precies kunnen ondersteunen, anders wordt het een teleurstelling. Soms zeggen we dat het ons beter lijkt om bijvoorbeeld een marketingstagiair te nemen.’

Wie doen het werk?

‘Ik heb Headroom Assistance opgericht met Kristel Kuit. Zij heeft Schoevers gedaan en werkte jaren als secretaresse, dus ze weet goed hoe ze klanten happy kan maken. Ik ben jurist. We hebben nu veertien meiden in dienst. Om de samenwerking voor ondernemers zo waardevol mogelijk te maken, zorgen we dat de assistants echt kunnen levelen met onze klanten. Ze zijn slim, fun, tech-savvy en hebben veel kennis van de ondernemerswereld.’

Waar zijn de mannen?

‘De hebben we helaas nog niet. Het is toch nog een vrouwenberoep blijkbaar, want er solliciteren weinig mannen. Ik had nooit gedacht dat ik een bedrijf zou oprichten met alleen maar vrouwen. Kristel en ik zijn er alert op dat de sfeer gemoedelijk en fijn blijft. Geen kippenhok met geroddel en onuitgesproken irritaties. De mensen die we aannemen, zijn lekker down-to-earth en we plannen geregeld groepssessies. Iedereen helpt elkaar, we are in this together. Een man erbij zouden we leuk vinden. Dat zal even een culture shock zijn, maar dat is misschien juist wel goed.’

Maken jullie veel kosten?

‘Eigenlijk alleen voor dit pand en de medewerkers. De kosten voor tools zijn niet noemenswaardig. We zijn klein en zonder leningen begonnen en hebben alle winst in het bedrijf geïnvesteerd. Dit pand aan de Herengracht in Amsterdam kozen we omdat we onze assistants een prettige werkomgeving willen bieden op een goede locatie. Klanten komen soms langs om de weekly face to face te doen, of om hier even lekker te werken. Dat gebeurde niet toen we nog op het Science Park zaten.’

Reacties?

‘Er zijn een paar drempels om te gaan werken met een assistant. Kan een ander het wel even goed als ik? Kost het me niet meer tijd om het over te dragen dan om het zelf te doen? En waarom zou ik iemand betalen voor werk dat ik ook zelf kan doen? Wij raden aan om alleen werk uit te besteden waaraan een ondernemer zelf geen meerwaarde toevoegt. Dat blijkt vaak agenda- en inboxbeheer te zijn. Planning is meestal niet de sterkste kant van ondernemers. Zij zijn beter in netwerken en hun verhaal vertellen. Een ondernemer moet zich afvragen: waaruit haal ik energie en hoeveel ben ik waard per uur? Uitbesteden is een investering die zich snel terugverdient. Binnen een maand is alles up and running.’

De secretaresse van nu?

‘Vroeger waren secretaresses meer uitvoerders die iets deden op het moment dat het werd gevraagd. Nu staan assistants op gelijke voet met ondernemers. Zij zijn experts in timemanagement en efficiënt werken, dus ondernemers kijken daarvoor naar hen. We hebben intelligente en leuke chicks, met genoeg zelfvertrouwen om te zeggen dat iets handiger kan. Ze vissen uit inboxen en agenda’s de info die nodig is om proactief te helpen.’

Wat zijn de uitdagingen?

‘Sinds we begonnen, leeft het bewustzijn steeds meer dat je gelukkig moet worden van wat je doet. Jezelf kapotwerken is niet per se cool meer. Veel eenpitters bieden nu ook assisant-diensten aan, maar daarover maken wij ons niet zo veel zorgen. Wat wij hebben opgebouwd, met Kristels ervaring, doe je niet zo makkelijk na. En we hebben een mooi portfolio, een imposant netwerk van  ondernemers. Aan de saleskant ligt het niet. De bottleneck is goede mensen vinden, want kwaliteit is belangrijk. Vorig jaar hebben we met een businesscoach gekeken hoe een specifieke Headroom-assistant eruitziet en hoe je daarop moet recruiten. We groeien nu hard, elke maand twee assistants erbij. Dankzij meer naamsbekendheid groeit de interesse in onze vacatures. Dat is heel tof om te zien. We kunnen strikt zijn in welke meiden voor ons werken en zo de Headroom-cultuur behouden.’

Wat zijn jullie ambities?

‘Headroom Assistance voelt eigenlijk niet meer als start-up. De fundering staat en we weten goed wie we zijn. Maar we zijn niet opgericht om een bedrijf van zestien man te blijven. We willen de beste PA-serviceprovider van Europa worden. Binnenkort is ons eerste community-event: Head-Talks. Klanten bekijken vaak de wand waarop al onze klanten hangen en vragen of er nog toffe mensen zijn bijgekomen. In de A’DAM Toren gaan ze elkaar straks allemaal ontmoeten, super exciting. Ze gaan natuurlijk vaak naar netwerkevents, maar dit wordt kleinschalig, informeel en gezellig.’

Dit artikel komt uit Juist 39










0 Reacties


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien − een =

Tags:



Vorige artikel

De vijf leukste weekendtips!

Volgende artikel

De mooiste vogelfoto's van het jaar





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

De vijf leukste weekendtips!

Nog geen plannen voor dit weekend? Juist verzamelde de vijf leukste culturele weekendtips. Met onder meer Appelpop in Tiel,...

07/09/2017