Jim Stolze: ‘De golf is er al. Nu gaat het om het surfen’

Archief / Bedrijf belicht / Verdien / 22/11/2017

Door: Juist
 

Jim Stolze was lang het gezicht van TEDx in Europa. Nu heeft hij een uitzendbureau in algoritmes. Een opmerkelijke carrièreswitch, die past bij zijn liefde voor pionieren. ‘Je moet je nu richten op algoritmisering: hoe maak ik informatie van mijn data?

 

De Startup Village in Amsterdam is nog volop onder constructie

De toegang tot het kantoor van Aigency wordt geblokkeerd door een bulldozer. De Startup Village in het Amsterdam Science Park is een bouwput, een broeinest van slimme geesten en een soort smurfendorp ineen. Vanuit gekleurde containers proberen studenten en promovendi, die samenwerken in start-ups, hun onderzoeken te vertalen naar businessmodellen.Aigency, het agentschap voor kunstmatige intelligentie van Jim Stolze, Eiso Vaandrager en Michiel Berger,
helpt ze daarbij. ‘Elke vrijdag sla ik kratten bier in en nodig ik alle studenten uit in onze containers,’ vertelt Stolze (43). ‘Daar vraag ik ze uit over de algoritmes die ze hebben bedacht. Vervolgens stel ik voor dat ik er bijvoorbeeld mee naar Philips Healthcare stap. Meestal hebben ze geen idee dat zulke bedrijven schreeuwen om hun oplossingen.’
Dat data het nieuwe goud zijn, dat weten de multinationals inmiddels wel. Maar als alle processen eenmaal zijn ingericht, wat dan? ‘Dan zijn ze data rich, information poor,’ zegt Stolze. ‘Wij helpen ze om informatie uit al die data te halen. Aigency vertegenwoordigt geen mensen, alleen algoritmes.
Op dit moment hebben zich 59 studenten bij ons aangesloten. Terwijl zij doorgaan met ontwikkelen, onderhandel ik voor ze met de zakenwereld. Dat is in hun voordeel, want ik krijg commissie van wat zij verdienen. We zijn dus een heel ouderwets uitzendbureau.’
Het ligt niet voor de hand dat iemand die conferenties organiseerde in Europa, het Midden-Oosten en de Caraïben plotsklaps vanuit een container de raden van bestuur van multinationals gaat adviseren over kunstmatige intelligentie. Toch was het een weldoordachte stap voor Stolze. ‘TEDx is het mooiste wat me is overkomen. Ik houd van pionieren, maar als je iets acht jaar succesvol doet, kun je het geen pionieren meer noemen. Vorig jaar bezocht ik de Singularity University in Silicon Valley. Ik viel van mijn stoel van wat ik daar zag op het gebied van robotica en kunstmatige intelligentie. Daarna wist ik wat ik wilde gaan doen.’
Kunstmatige intelligentie (vaak afgekort tot AI, van artificial intelligence) is onder meer machines leren om intelligent te lijken. Vooral machine learning ontwikkelt zich snel. Bij dit onderdeel van kunstmatige intelligentie analyseren algoritmes sets data, zonder dat ze vooraf een specifieke opdracht krijgen. Ze herkennen patronen in de data en geven aan wat opvalt. De mens hoeft alleen bij te sturen om de computer op de gewenste weg te houden.
Een praktisch voorbeeld van machine learning is de oplossing die Aigency ontwikkelde voor receptionisten. Stolze: ‘Bij het bedrijf in kwestie moest de receptioniste het antwoord op een inkomende e-mail opzoeken op het intranet, dat kopiëren en het vervolgens in een mail plakken.
Wij hebben een algoritme door de hele mailbox laten gaan. Het algoritme concludeerde dat er zeven onderwerpen zijn die altijd aan de orde komen. Het gaf ons alle gestelde vragen per onderwerp en de antwoorden die tot nu toe waren gegeven. Als de receptioniste nu gaat zitten, krijgt ze van de AI twee versies van een antwoord op elke binnenkomende vraag. Zij moet dan zeggen welke versie het beste is. Zo wordt het algoritme beetje bij beetje slimmer.’

Exponentiële organisatie

Bedrijven leveren de data aan, de startups de algoritmes en Aigency zorgt ervoor dat de informatie uit de data gedestilleerd. Een van de eerste belangstellenden voor de diensten van Aigency was, verwarrend genoeg, een uitzendbureau. Stolze: ‘Ik vroeg me eerst af of ze het persbericht wel goed hadden gelezen, want ik wil ze tenslotte beconcurreren.’ Maar het uitzendbureau wist wat het deed. Het wil de intercedenten ondersteunen met een algoritme voor werving en selectie.
De ambities van Aigency zijn groot. Stolze: ‘Wij willen een exponentiële organisatie zijn die een x aantal start-ups of algoritmes kan vertegenwoordigen en een x-aantal datasets kan verwerken op ons platform.’
Het agentschap beperkt zich niet tot Amsterdam. Er zijn vergelijkbare containerkantoren in Den Bosch en Heerlen. Om wereldwijd te kunnen uitbreiden, heeft Aigency sinds kort ook vestigingen in Toronto (Canada) en Tokio (Japan). In Nederland geteste algoritmes krijgen daar een nieuw leven. Of andersom. Voor een Japans persbureau ontwikkelde Aigency Tokio een algoritme dat de taak van een beeldredacteur ten dele overneemt. Daarmee stapt Stolze dan weer naar Nederlandse uitgevers. ‘Zo proberen we op een aantal assen heel schaalbaar te zijn.’ Stolze beschouwt zichzelf als een technooptimist, iemand die gelooft dat technologie de wereld beter maakt. ‘Alleen groeit het menselijke aanpassingsvermogen niet exponentieel. Daardoor voelen we ons niet altijd senang bij ontwikkelingen als robotisering.’
Dat kunstmatige intelligentie een steeds groter deel van ons werk kan vervangen, betekent volgens hem dat sommige banen verdwijnen, maar vooral dat het de saaien taken zijn die we kunnen uitbesteden en dat we nieuwe beroepen kunnen ontwikkelen.
‘De opleiding tot notaris bijvoorbeeld is prima, maar in de scholing moet aandacht zijn voor de samenwerking met algoritmes. En je hebt meer people skills nodig. De notaris moet straks met zijn klant de kroeg in om te vragen wat hij of zij nou echt belangrijk vindt in het leven. Die statuten opstellen, daar komt de software wel uit, maar wat wil je erin hebben? Dat gesprek kan een algoritme niet voeren.’
Er is een stille revolutie gaande, benadrukt Stolze. ‘Artificial intelligence speelt al een rol in bijna alle aspecten van je leven. De meeste bedrijven zijn nog bezig met digitalisering, maar dat is zó 1999. Je moet je nu richten op algoritmisering: hoe kan ik informatie maken van mijn data? Hoe profiteren mijn klanten daarvan? Mensen hebben niet door dat de golf er al is. Je hoeft er alleen maar op te surfen.’










1 Reactie

op 27/11/2017

Heel goed artikel, hij is “ahead of the curve” zelfs ten opzichte van de VS. Er zijn hier wel een aantal bedrijven die met algorithmes werken, maar binnen mijn eigen bedrijf heb ik heel erg moeite om mensen voor dit idee warm te krijgen. Grootste obstakel is dat men cintinue zegt dat onze data niet schoon is, of er ontbreekt data. Juist het argument om algorithmes te gebruiken. Wens hem veel succes met zijn bedrijf.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12 + 2 =





Vorige artikel

Nature Photographer of the Year 2017: wilde dieren

Volgende artikel

Blijf warm in de winter met deze handige gadgets




Volgende artikel

Nature Photographer of the Year 2017: wilde dieren

De 'Nature Photographer of the Year' wedstrijd die National Geographic jaarlijks organiseert is de Academy Awards voor natuurfotografie....

20/11/2017