-Advertorial-

Beleef dé topskigebieden van Oostenrijk

De echte ski- en snowboardfanaten weten vaak precies wat ze willen van een skigebied: sneeuwzekerheid, strak geprepareerde pistes, moderne, snelle liften en uitdaging. Daar voldoen de Tiroler topskigebieden Serfaus-Fiss-Ladis, Kitzbühel en het Zillertal zeker aan. Snow farming, technische sneeuw, Snow-V; hier staan techniek en innovatie voorop.

Skisafari’s, opzoek naar poedersneeuw op de pistenbully, de spectaculaire Streif-afdaling of in alle vroegte met een gids samen als eersten de piste bedwingen. In de Oostenrijkse topskigebieden kan het. Tel daar het hoge niveau van accommodaties, restaurants en skihutten bij op en het ultieme wintersportgevoel is daar.

Serfaus-Fiss-Ladis

Volop outdoor avontuur


Met 214 pistekilometers, 68 liften en uitstekend geprepareerde pistes is het Tiroolse topskigebied Serfaus-Fiss-Ladis één groot outdoor avontuur. Te vinden tussen de indrukwekkende 3000-ers van de Samnaungroep en de Ötztaler Alpen (1.200 tot 2.820 meter). Hoewel de dorpen historisch zijn, zijn de faciliteiten modern. De vele gondels en (verwarmde) stoeltjesliften brengen de sneeuwliefhebbers snel omhoog naar de overwegend rood geclassificeerde skipistes (58 procent). Van de overige pistes is 22 procent blauw gemarkeerd, 13 procent zwart en 7 procent is skiroute. En de echte fanaten? Die pakken ook de buckelpistes, funparken met bag jumps en diverse speedtrajecten mee.

Pistenmanagement 2.0


Dagelijks zorgt een team van professionals in topskigebied Serfaus-Fiss-Ladis ervoor dat de ruim 200 pistekilometers er ’s ochtends strak geprepareerd bij liggen. Werk dat wordt gedaan met behulp van 35 pistenbully’s én een geavanceerd GPS systeem dat exact meet hoeveel sneeuw er (nog) op de berg ligt. Zomers brengt men met behulp van GPS het hele skigebied in kaart en worden alle pistemachines voorzien van meetapparatuur. Door vervolgens de actuele metingen in de winter te vergelijken met die van de zomer, kan er precies bepaald worden of er genoeg sneeuw op de pistes ligt. Zo wordt er niet alleen heel effectief geprepareerd, maar ook heel efficiënt omgegaan met de sneeuwvoorraad.
35 pistenbully’s
Wanneer de skiliften einde middag dichtgaan, start het werkt van de 35 pistenbully’s. Tenzij er verse sneeuw wordt verwacht. Dan begint de ploeg pas ’s ochtends vroeg. Met een pak verse sneeuw kunnen de pistes trouwens niet altijd optimaal geprepareerd worden. Verse sneeuw hecht zich namelijk moeilijk. Maar meestal vertrekken de bully’s einde middag. Met de sneeuwschuiver bewerken ze de bovenste sneeuwlaag en worden oneffenheden verdeeld. Tijdens het rijden zorgen de dikke rupsbanden ervoor dat sneeuwklompen worden vermalen. De dikke mat aan de achterkant van de bully drukt dit dan weer plat. Tot slot zorgt de ‘Finisher’ voor een gladgestreken sneeuwtapijt. Klaar voor weer een nieuwe skidag.

‘De echte fanaten? Die pakken ook de buckelpistes, funparken met bag jumps
en diverse speedtrajecten mee.’


Snow-V: een slimme uitvinding
Ook op skigebied wordt er volop geïnnoveerd in dit gebied. Kinderen en beginners krijgen het skiën nu nog sneller onder de knie dankzij een slimme uitvinding van skischool Fiss-Ladis: de zogenaamde Snow-V. Het eindeloos oefenen van de ‘pizzapunt’ of de ‘sneeuwploeg’ op de oefenweides wordt namelijk hier deze winter vervangen door een railsysteem. Beginners gaan hierbij met hun eigen ski’s op twee rails staan, die ervoor zorgen dat de ski’s automatisch in een V-vorm gaan staan. Samen met de skileraar wordt zo de ‘pizzapunt’ als onderdeel van de lessen uitvoerig geoefend. Testresultaten laten zien dat zowel kinderen als volwassenen met de Snow-V het skiën eerder onder de knie krijgen.

Skilift meet lichaamslengte
Wie eenmaal de ‘pizzapunt’ te pakken heeft, kan al snel het skigebied in. Voor kinderen kunnen de bewegende stoeltjesliften nog best wat angstig zijn. Ook daar hebben ze in Serfaus-Fiss-Ladis iets op bedacht. De 8-persoons overkapte en verwarmde stoeltjeslift van “Familienbahn Gampen’ is voorzien van een revolutionair systeem. Zodra je door de toegangspoortjes gaat wordt je lichaamslengte door de computer vastgelegd. Het resultaat wordt gestuurd naar de transportband bij het instappunt van de lift. Doordat de band in hoogte verstelbaar is, past deze zich automatisch aan de lengte aan. Zo kan ook de kleinste skiër heel gemakkelijk mee. Eenmaal boven is er altijd genoeg tijd om rustig uit te stappen.

Kitzbühel

Lang winterseizoen in legendarisch sportstad


Het mondaine topskigebied Kitzbühel staat niet alleen bekend om z’n wereldse charme en traditie, maar ook om z’n kwaliteit en innovatie. Half oktober gaan de eerste perfect geprepareerde pistes open in de legendarische sportstad, om vervolgens tot aan mei open te blijven. Dat zijn maar liefst zo’n 200 dagen skiplezier per jaar. En dat zonder gletsjer! Als alle liften draaien in topgebied KitzSki, wachten hier 101 km blauwe, 61 km rode en 17 km zwarte pistes. Daarnaast is er nog eens 36 km aan skiroutes. Sleepliften zijn hier nauwelijks. Gondels, verwarmde stoeltjesliften en transportbanden brengen de wintersporters snel en veilig boven.

De legendarische Streif
Het skigebied van Kitzbühel is zowel geschikt voor beginners als gevorderden. Door alle off-piste mogelijkheden is het eveneens een eldorado voor freeriders. Voor wie de wens heeft om eens in de schoenen te staan van een echte ski-prof, is de beroemde Hahnenkamm afdaling een aanrader. Eenmaal boven in het starthokje van deze legendarische ‘Streif’, merk je pas hoe steil het is. Naast al het sneeuwplezier wacht er een keur aan boetiekjes en shops, restaurants, skihutten en een bruisende après-ski. Niet voor niets werd Kitzbühel uitgeroepen tot ‘Worlds Best Ski Resort’ in 2015 en ‘Austria’s Best Ski Resort’ in 2016.

Het nut van snow farming


Sneeuwval of niet, vanaf 14 oktober 2017 draait in Kitzbühel de gondel van de Resterkogel / Pass Thurn. Elk jaar wordt er alles aan gedaan om als eerste niet-gletsjer-gebied open te gaan. En dankzij het innovatieve ‘snow farming’ is dit al drie jaar op rij gelukt. Hiervoor wordt er op de Resterkogel in het voorjaar een enorm sneeuwdepot van zo’n 30.000 m³ aangelegd. Deze enorme berg sneeuw van het afgelopen seizoen wordt vervolgens geïsoleerd met platen en zeilen, waarbij de lucht onder de zeilen vandaan wordt gezogen. Daarna rest niets meer dan wachten. Gemiddeld krimpt de sneeuwberg in de zomer met zo’n 20%, zodat er nog 80% overblijft om te verspreiden over de piste. Klaar om halverwege oktober met 100% kwaliteitssneeuw het seizoen te openen!

‘Deze enorme berg sneeuw van het afgelopen seizoen wordt vervolgens geïsoleerd met platen en zeilen,
waarbij de lucht onder de zeilen vandaan wordt gezogen’


Perfecte pistes
En komt de verse sneeuw eenmaal opgang? Dan zijn er in het skigebied van Kitzbühel 31 supermoderne pistenbully’s en andere machines dagelijkse 150 uur in de weer om de pistes de volgende dag weer in perfecte conditie te hebben. Dat zijn jaarlijks maar liefst 28.000 uur vol zorg en aandacht. En ligt er even wat minder sneeuw? Geen nood. In KitzSki staan 1.100 sneeuwkanonnen. Zo wordt alles uit de kast gehaald om elke wintersporter een onvergetelijke vakantie te bezorgen.

Zillertal

Keuzes maken in veelzijdig skigebied


Het topskigebied Zillertal met de bekende plaatsen Mayrhofen, Fügen en Gerlos is niet voor niets zo populair onder de Nederlanders. Want wie eenmaal de Zillertaler Superskipas op zak heeft, geniet van de meeste skikilometers, de langste afdaling én de steilste piste van Oostenrijk. En met 179 skiliften en 515 geprepareerde pistekilometers moeten er tijdens een wintersportweek geheid keuzes worden gemaakt. Wat zeker niet op de to-do lijst mag ontbreken is een dag skiën of snowboarden op de 3.250 meter hoge Hintertuxer gletsjer. Het enige skigebied van Oostenrijk dat 365 dagen per jaar geopend is.

‘De Hintertuxer gletsjer, een bijzondere locatie’


Sneeuwkwaliteit op de gletsjer
Het meest opvallende verschil met skiën op een gletsjer en andere wintersportgebieden is de kwaliteit van de sneeuw. Op de Hintertuxer gletsjer ligt altijd natuurlijke sneeuw, waarbij het zogenaamde ‘Snow farming’ een belangrijke rol speelt. Het hele jaar door worden maatregelen genomen om sneeuw en ijs te conserveren. Zo worden van mei tot oktober door ons team UV-bestendige matten uitgerold op plekken waar niet veel sneeuw ligt. Daarnaast worden er grote sneeuwdepots aan de rand van de gletsjer aangelegd. Dit gebeurt in het voorjaar. De depots worden deels afgedekt met gletsjermatten en in de herfst weer uitgepakt en hergebruikt!

Gletsjerijs beweegt
Wat ook heel bijzonder is, is dat het gletsjerijs zich verplaatst. Elk jaar schuift het zo’n 5 tot 15 meter richting het dal. Op het ijs zelf kunnen daarom geen vaste constructies of grote gebouwen geplaatst worden. Vandaar de relatief vele sleepliften. In totaal staan er hier 64 sleepliftmasten. Drie keer per jaar moeten deze masten weer helemaal op hun ‘juiste’ plek teruggezet worden. Bij de gondelbanen werkt dit uiteraard anders. Door het enorme gewicht dat ze dragen, moeten de stations en masten wel in beton verankerd zijn.

Perfecte mix van technische en natuurlijke sneeuw


Technische sneeuw als basis
Technische sneeuw speelt in het Zillertal een grote rol bij het verzorgen van optimale pistes. Want, zo stellen ze in het Zillertal: de ideale mix is die van natuurlijke en technische sneeuw. Meer dan water en lucht is er niet nodig om technische sneeuw te maken. Met behulp van sneeuwkanonnen wordt gekoeld water van zo’n 0,5 C˚ en van drinkwaterkwaliteit – dat uit speciaal hiervoor aangelegde stuwmeren wordt gehaald – onder hoge druk omhoog gepompt en fijn verstoven. In minder dan honderd uur kunnen ze hier de benodigde hoeveelheid basissneeuw maken voor het hele skigebied.

GPS metingen
De hoeveelheid sneeuw die er minstens op de piste moet liggen om te skiën, hangt af van de steilte van de helling en hoeveel zon er op schijnt. Zo heeft een vlakke piste op het noorden al aan 40 cm genoeg. Maar op een zwarte piste op het zuiden moet de laag veel dikker zijn. Om precies te kunnen meten hoe dik de sneeuwlaag overal is, zijn pistebully’s voorzien van GPS-apparatuur. Elke dag opnieuw meten de GPS sensoren de dikte van de sneeuwlaag. Met deze metingen kan er berekend worden hoeveel technische sneeuw een piste nodig heeft en hoeveel sneeuwkanonnen en lansen er op welke plek ingezet moeten worden. Zo kun je heel zorgvuldig met alle resources omgaan en perfecte pistes garanderen.

Meer informatie over de skigebieden vind je ook op www.austria.info/topski