‘Wij zijn hier verslaafd aan data’

Archief / Bedrijf belicht / Verdien / 25/08/2017

 

Het aantal medewerkers verdubbelde, de omzet steeg vorig jaar met 60 procent. En dit jaar weer. Jongerenuitzendbureau YoungCapital boekt succes met een onconventionele aanpak. ‘Op naar de 1 miljard euro.’

‘Vrouwen zijn er beter in,’ zegt oprichter Hugo de Koning (36) van YoungCapital, terwijl hij langs de vrouwelijke recruitersloopt die in rijen van vier achter hun monitoren zitten. Op het Hoofddorpse bedrijventerrein werken de medewerkers van de lokale vestiging van het jongerenuitzendbureau zij aan zij met de collega’s van het hoofdkantoor.

‘Zij kunnen beter multitasken dan mannen,’ aldus De Koning. ‘Je bent met zeker vijf opdrachten tegelijk bezig. Als je één ding vergeet, loopt de boel in de soep.’ Bijvoorbeeld: bel je de studenten niet na, dan kan het gebeuren dat ze op hun eerste werkdag niet komen opdagen. Zeker in België kan het aantal afhakers oplopen, vertelt De Koning, die voor werkgevers in acht landen personeel zoekt. In Duitsland – het enige andere land waar de uitzender fysieke vestigingen heeft – is de afhaakratio van de uitzendkrachten weer praktisch nul.

De Koning maakt graag de vergelijking met internetsuccessen als Coolblue en Booking.com. Dat is minder vergezocht dan het klinkt: YoungCapital heeft vanaf het begin in 2000 ingezet op datagedreven selectie van uitzendkandidaten. ‘Wij zijn verslaafd aan data,’ zegt hij. Hij loopt door naar de afdeling IT. Hier werken op ruim vijftig man slechts drie vrouwelijke softwareontwikkelaars. En dat is nog geen gekke score. ‘We zoeken actief naar vrouwen. Dat is ook gezelliger voor die jongens.’

Met hoodies, jeans en overwegend goed geschoren kaken ogen de medewerkers studentikozer dan de techies die doorgaans bij start-ups rondlopen. In de hal, die vrijwel naadloos overgaat in de kantoortuin, staat een van de oranje dienstfietsen geparkeerd waarop de recruiters bezoekjes afleggen bij hun klanten. Geen liftmuziek hier, maar felle rap. Van Ineke Kooistra (47), die in 2013 werd aangesteld als CEO, mag het allemaal nog wel wat hipper. ‘We willen alles integreren: werk, vergaderen en eten. Dat geeft energie.’

Al in 2000 liet De Koning zijn eerste domeinnaam Studentenwerk.nl registreren. Met medeoprichters Bram Bosveld en Rogier Thewessen zat hij toen op de Haarlem Business School, een commerciële hbo-opleiding. Als bijverdienste bouwden de jongens websites voor bedrijven. ‘Die dotcom-periode was ongelofelijk. Alles wat je online deed, was sowieso succesvol.’

Ze begonnen met een simpele vacaturesite voor studenten. Het liep meteen storm, dankzij schrandere zoekmachine-optimalisatie, een toen nog zeldzame kunst. Dagbladen kwamen met soortgelijke initiatieven, maar die bezweken onder hoge kosten. De Koning: ‘Uitgevers lieten die sites voor een paar miljoen door Lostboys ontwikkelen, wij deden het zelf op onze zolderkamer.’ Dezer dagen kan het bedrijf – dat in 2014 tot YoungCapital werd omgedoopt – putten uit een database met 4,7 miljoen jongeren. Daarmee is onder meer 85 procent van studerend Nederland gedekt.

Kort na de lancering ontdekten ook de traditionele uitzendbureaus Studentenwerk.nl en plaatsten steeds vaker vacatures op de site – uiteraard tegen betaling. Hun model klopte niet meer, besefte De Koning. ‘Ik kom zelf uit Alphen aan den Rijn, en alleen daar al had Randstad drie vestigingen, min of meer naast elkaar in de winkelstraat. Daar zaten ze maar naar de deur te kijken, totdat er iemand binnenkwam.’ Van advertenties naar bemiddeling was het een kleine stap. Alles zo veel mogelijk online en hooguit een telefonische screening, was de gedachte. ‘Dat mislukte volledig,’ zegt De Koning.

‘We zaten wel een uur met die studenten aan de  telefoon, maar de helft bleek een totale mismatch. Om iemand te beoordelen, moet je al je zintuigen gebruiken.’ Ze openden enkele kantoren in Nederland, te beginnen met Hoofddorp. Het zijn er nu 35. Daarmee volstaat YoungCapital met een fractie van het aantal vestigingen van de klassieke uitzendbureaus. Dat kan doordat kandidaten pas langskomen als ze door de onlineselectieprocedure heen zijn. Een dure locatie in het winkelgebied is bovendien niet nodig, een simpele kantoorruimte op een tweede of derde verdieping in de buurt van een station volstaat. Dat drukt de kosten voor het bedrijf, dat op zijn beurt lagere tarieven aan de werkgevers in rekening kan brengen.

YoungCapital merkt dat de crisis voorbij is. Vorig jaar schoot de omzet met 60 procent omhoog,en verdubbelde het aantal medewerkers tot bijna achthonderd man. Kostte het binnenhengelen van vacatures een paar jaar geleden nog de meeste inspanning, nu gaat alle energie naar het verleiden van talentvolle studenten en starters.

De aanpak is slim. Met een app voor middelbare scholieren, om woordjes te leren, is het contact in een vroeg stadium gelegd. Na hun eindexamen krijgen zij berichten over leuke studentenbaantjes. Bijvoorbeeld bij logistieke dienstverleners, die door het succes van e-commerce en hippe maaltijdboxen snakken naar chauffeurs. YoungCapital zet er wekelijks 2.500 aan het werk. Eenmaal afgestudeerd, kunnen de studenten in één moeite door een traineeship of een serieuze baan via het bureau vinden.

Neurowetenschapper

Sinds vorig jaar biedt YoungCapital ook eigen traineeships aan, in acht vakgebieden waarin schaarste heerst. De verwachting is dat er dit jaar zeshonderd starters meedoen, van wie de helft in de IT-hoek. Ook hier is de eerste selectie online. Zo moeten programmeurs op een IQ-test minimaal 120 punten scoren. ‘Daarna gaat het alleen nog maar om persoonlijkheid,’ vertelt CEO Kooistra. Er is veel animo voor de traineeships, en echt niet alleen onder informatici. ‘We kijken niet naar opleidingen.

Aan de traineeships doen ook filosofen mee, historici en astrologen.’ YoungCapital betaalt de opleiding van zes tot acht weken, en garandeert daarna een baan. ‘De investering ligt bij ons, maar later verdisconteren we die natuurlijk wel in het tarief dat we werkgevers berekenen,’ aldus Kooistra. Die worden aangespoord om de trainees na een paar jaar een vast contract te bieden.

Hechten de veelgevraagde starters daar nog wel aan? Volgens De Koning niet, vooral overheid en vakbonden maken zich druk over flexibele dienstverbanden. Kooistra glimlacht. ‘Maar als deze  jongeren een vaste relatie krijgen, een huis, tuin, hond en kindjes, dan willen ook zij echt wel wat meer vastigheid.’ Inzicht in wat jongeren willen en hoe ze het beste functioneren, is onmisbaar voor een goede match met werkgevers, maar ook om de eigen werknemers vast te houden. Vorig jaar is in Hoofddorp een neurowetenschapper aangesteld, die testen ontwikkelt en metingen verricht naar welke karaktereigenschappen tot de beste prestaties leiden.

En? Tomeloze energie en teamspirit, zegt Kooistra. ‘De uitkomsten gebruiken wij nu om de juiste mensen aan te nemen. Als je zo hard groeit, moet je erop letten dat je cultuur niet verloren gaat.’ Om de rusteloze talentjes in elk geval een paar jaar binnenboord te houden, investeert YoungCapital veel in opleidingen, snelle salarisstappen en gezelligheid. Zo organiseert het bedrijf in juli een eigen festival van twee dagen, in de buitengebieden van de Noordoostpolder.

‘Groei is heel duur,’ verzucht De Koning. ‘We moeten gigantisch veel mensen aannemen en het duurt bijna een jaar voordat je ze terugverdient. Op korte termijn zouden we drie keer zoveel winst behalen als we honderd man minder hadden aangenomen.’ Op de langere duur moet het bedrijf profiteren van deze investeringen.

Volume

De ambities zijn groot en concreet. Voor dit jaar gaat CEO Kooistra uit van 325 miljoen euro omzet, net als vorig jaar een stijging van 60 procent. Ergens tussen 2020 en 2025 wil ze een omzet van 1 miljard euro halen. ‘Minimaal.’ Hoe? Meer volume door meer vestigingen en meer mensen. Slimmer werken moet ook de productiviteit verder opvoeren. Zo verliezen de recruiters nog veel kostbare tijd aan het persoonlijk afwijzen van kandidaten. Niet efficiënt, zegt De Koning. De onlineselectie via algoritmes kan volgens hem nog veel verder gaan.

Bijvoorbeeld door de mismatch tussen een eigenzinnige kandidaat en een hiërarchische bedrijfscultuur in een vroeg stadium op te sporen. Ook in het buitenland wil YoungCapital verder, maar in een bedachtzaam tempo. In elk nieuw land begint het met een simpele onlinevacaturebank. Loopt die aardig, dan komen er ook selectie en bemiddeling bij, en opent de uitzender een vestiging in het land. In Duitsland zijn er nu kantoren in Keulen en Berlijn, en komen er dit jaar naar verwachting nog enkele bij. Daarnaast staat een vestiging in Zweden en Spanje gepland.

Expansie naar België is al in 2009 afgeblazen. Nadat YoungCapital daar een vestiging had geopend, bleek dat de Belgische overheid bijbaantjes voor jongeren afremt: bij meer dan één werkdag per  week worden hun ouders gekort op de kinderbijslag. De Koning grinnikt. ‘Best wel stom om dat als uitzender niet te weten. We hadden gewoon slecht marktonderzoek gedaan.’

De Koning en zijn twee studievrienden storten zich op een nieuw project: de YoungCapital Campus, een volwaardig hbo-opleidingsinstituut. Na de zomer wordt begonnen met de eerste IT-module. Bestaande opleidingen sluiten ‘voor geen meter’ aan bij de behoefte van werkgevers. ‘Het onderwijs is ingericht alsof we net uit de Industriële Revolutie komen. Bedrijven die op zoek zijn naar data-analisten, hebben een megaprobleem: die zijn niet te vinden. En als je hbo bedrijfseconomie hebt gedaan, kun je bij een bank helemaal niets doen. Dan moet je het vak nog een keer leren.’

Voor de financiering van de Campus opteren onder meer enkele banken. De Koning wil niet zeggen welke. Hooguit twee dagen per week zitten de oprichters nog op kantoor in Hoofddorp. Niet voor niets hebben ze het management uitbesteed aan Kooistra. ‘Wij konden dat niet zo goed,’ zegt De Koning. ‘Wij zijn lastige jongens, heel ongeduldig. Als we hier te vaak zijn, stuurt Ineke ons gewoon weg. Voor haar staat het bedrijfsbelang voorop.’

In de trainingruimte luistert een groep nieuwe medewerkers aandachtig naar de presentatie van een oudere collega. Een allegaartje van vintage stoelen, afgesleten Perzische tapijten op de vloer. Een van de nieuwkomers bungelt verlegen in een schommel die met dikke kabels aan het plafond is bevestigd. Een urban playground noemt YoungCapital het. Zo kan het dus ook op een bedrijventerrein in Hoofddorp.

Dit artikel komt uit Juist 38 (mei 2017)










1 Reactie

op 04/09/2017

Mooi artikel en interessant om te lezen hoe een bedrijf als Young Capital groot is geworden en investeert in de toekomst. Ik kan me voorstellen dat data gedreven selectie van uitzendkrachten de wervingstijd flink kan verkorten. Wel dien je bij data gedreven recruitment niet te veel focus te leggen op efficiency (kosten, tijd, etc van mensen aannemen), maar vooral op statistieken die betrekking op de kwaliteit van het recruitment proces. Hier nog een interessant onderzoek daarover: http://www-01.ibm.com/common/ssi/cgi-bin/ssialias?infotype=SA&subtype=WH&htmlfid=LOW14292USEN#loaded



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × drie =

Tags: ,

Lizanne Schipper
Lizanne Schipper

Lizanne Schipper belicht voor Juist maandelijks een interessant bedrijf. Schipper studeerde algemene letteren in Utrecht en specialiseerde zich in de Nederlandse en Franse letterkunde. Voor het laatste vak verbleef zij enige tijd in Parijs. Nu vis in het water in de wereld van personal en corporate finance, economie, bedrijfsleven en carrière.





Vorige artikel

De vijf leukste weekendtips

Volgende artikel

Ongeschreven regels van de e-mailaanhef





Misschien vind je deze ook leuk


Volgende artikel

De vijf leukste weekendtips

Er is weer genoeg leuks te doen dit weekend. Juist verzamelde de vijf leukste weekendtips. Zo kun je onder meer naar een internationale...

24/08/2017