• MARTIN-PARR-FOTOWEDSTRIJD-MEEDOEN

Zo creëer jij structuur in je leven

Behoefte aan een frisse start? Daar kun je mooi het begin van dit nieuwe jaar voor gebruiken. Juist verzamelde een aantal tips en tricks om je leven weer op orde te krijgen en stressloos 2017 in te gaan.

Een nieuw jaar is een uitgelezen kans om een frisse start te maken. Even je leven weer op orde krijgen en de drukke dagen van 2016 achter je laten zodat je stressvrij aan het nieuwe jaar kunt beginnen. Want zo ben je productiever op het werk, creatiever en raak je minder snel vermoeid. Er is voldoende onderzoek gedaan naar hoe je die frisse start dan kunt maken. Veel gehoorde adviezen zijn: organiseren, ordenen en structureren. Daarnaast wordt ontspannen ook veel genoemd.

Een geordend leven begint vaak bij een geordend huis. Daar hoort een opgeruimde kledingkast ook bij. Want niets is zo vervelend dan het niet kunnen vinden van de juiste kleding vroeg in de ochtend. Probeer daarom alles te categoriseren en netjes op te hangen of op te vouwen. Veel studies hebben aangetoond dat er een relatie bestaat tussen stress en rommel. Dit heb je gelukkig zelf in de hand. Een goede tip: probeer elke dag 15 minuten te besteden aan het opruimen van alle spullen in huis. Leg terug waar het hoort en gooi dingen weg die je niet meer gebruikt.

sunset-summer-golden-hour-paul-filitchkin

Lijstjes maken
Een handig hulpmiddel bij het organiseren van je leven is de to-do list. Een takenlijst biedt namelijk overzicht van wat je nog moet doen. Daarnaast neemt het stress weg omdat alle to-do’s nu op papier staan in plaats van in je hoofd. Ook kun je met een lijst de te ondernemen acties goed ordenen naar prioriteit. Zo wordt plannen makkelijk en voel je je meer georganiseerd. Maar een goede to-do list opstellen is nog niet zo easy, een te volle lijst kan juist meer stress opleveren.

Ben je hier bang voor? Misschien een idee om het Bullet Journal-systeem te gebruiken. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een notitieboek en het systeem. Hiermee schep je orde in je to-do list door middel van speciale bullets. Zo je zie in een oogopslag welke taak is uitgevoerd, welke al ingepland is, welke verplaatst is naar een volgende maand en welke taken prioriteit hebben. Deze taken haal je uit een groot takenoverzicht die je vervolgens in een maand- of dagkalender zet. Op de site van Bullet Journal vind je een handige uitlegvideo.

[Om je op weg te helpen met je to-do list verloten wij 5 Moleskine notitieboeken! Klik hier om je gegevens achter te laten en kans te maken. Wie weet schrijf jij dan binnenkort je to-do lijst in een vers notitieboek.]

pexels-photo-68562

Werk je liever digitaal? Dan is de taken-app Wunderlist een echte aanrader. Volgens velen de beste app voor takenlijstjes. Met Wunderlist kun je taken creëren, deze organiseren en inplannen vanaf je smartphone, tablet of computer. Aan de taken kun je ook herinneringen hangen of vervaldata. Daarnaast kun je onderscheid maken tussen gewone taken en sub-taken, waar je ook weer notities en opmerkingen aan toe kunt voegen. Indien nodig, deel je de lijsten met je collega’s. Wunderlist is gratis te gebruiken.

img_0450
Het handige apparaatje Saent

Afleiding
Aan digitale to-do lists als die op Wunderlist zitten veel voordelen. Toch gebruiken we dan wel weer onze smartphone of zitten we achter onze computer. Te veel tijd online spenderen is eigenlijk helemaal niet goed voor ons en helpt niet bij de stressreductie. Als je eenmaal je telefoon erbij hebt gepakt is de verleiding groot om nog even door social media-pagina’s heen te scrollen terwijl je eigenlijk taken af wilde krijgen. Daar heeft ondernemer Tim Metz (35) een oplossing voor gevonden, een apparaatje dat deze afleidingen blokkeert. Met Saent word je productiever en ga je gezonder te werk. Lees hier het interview met Metz.

Productiever word je ook door een gezond en fit brein dat niet overwerkt is. Dit bereik je door je brein te trainen en door te leren focussen op wat belangrijk is in het leven. De app Remente helpt je daarbij. Via de app leer je je doelen te identificeren en deze te bereiken door speciale trainingen te volgen. Zo verbeter je je mentale kracht, vind je de juiste richting om je doelen te verwezenlijken en het beste uit jezelf te halen. Het klinkt wellicht wat wollig, maar veel gebruikers menen baat te hebben bij Remente en hebben het leven meer op een rijtje gekregen.

Ontspannen
Dingen doen die je leuk vindt helpen ook bij het verminderen van stress en het creëren van structuur in je leven. Stel een bucketlist samen van leuke uitjes of activiteiten die je graag nog een keer zou willen doen en werk deze lijst ook echt af. Werkt ontzettend ontspannend. Daarnaast helpt het lezen van een goed boek ook. Het laat je niet alleen ontspannen, maar het stimuleert je brein ook om creatief na te denken. Op de website Goodreads.com kun je een lijst samenstellen met boeken die je nog wil lezen in 2017.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Een ander middel: mediteren. De een vindt het niets en voor de ander werkt het heel goed. Het is een hele kunst, maar als je het onder de knie hebt kan het heel ontspannend en verfrissend werken. De app Headspace is een fijn hulpmiddel bij mediteren. Je moet de app zien als een personal trainer bij het trainen van je brein die je elke dag een hele reeks oefeningen aanbiedt. In het begin start je met elke dag 10 minuten mediteren. Daarna kun je doorgaan met wat meer uitgebreide programma’s. Lees hier meer over digitale hulpmiddelen bij ontspanning.

Dan zijn er nog tal van andere zaken op te noemen die stress kunnen wegnemen, zoals lekker naar buiten gaan om te bewegen en te genieten van de buitenlucht. Lichaamsbeweging activeert je lichaam en maakt je productiever. Daarnaast is het een perfect moment op je gedachten en ideeën op een rij te zetten. Vind je het lastig om jezelf te motiveren om te gaan sporten? Gebruik dan een van de work-out apps. 7 Minutes is aan te raden, zo doe je elke dag een korte maar krachtige work-out. Een digitale hardloopcoach is vaak ook erg fijn.